2019: Billedstørrelser på Facebook

Har du prøvet, at dine billeder på Facebook ser helt forkerte ud? Enten er de forvrængede, eller også får du kun vist noget af det. Det er en udfordring, mange ramler ind i. Vi vil gerne hjælpe dig, og derfor har vi samlet alle de nødvendige størrelser, du skal kende.

Der er rigtig mange billedformater på Facebook, og listen ville blive alt for lang, hvis vi skulle gennemgå dem alle sammen. Derfor har jeg udvalgt nogle af de mest brugte billedstørrelser for dig her. Skal det gå lidt stærkere, kan du bare scrolle ned til vores oversigt i bunden.

Facebook coverbillede

Øverst på din Facebookside finder vi coverbilledet. Det står faktisk også øverst på listen over de billedstørrelser, der oftest bliver søgt efter på Google. Det er relevant for både virksomheder og private – og det bliver set som det allerførste, når nogen besøger din Facebookside.

Derfor er det enormt relevant at få givet et godt førstehåndsindtryk og ikke mindst at udnytte pladsen optimalt til dit budskab. Hele dit coverbillede er 828 x 315px.

Facebook profilbillede

Profilbillede har med tiden skiftet form. De skarpe hjørnet er skiftet ud med en blød cirkel. Formatet har været det samme længe, 160 x 160px. Det eneste du skal huske, er at få den primære del af dit billede centreret – eksempelvis som vi har gjort med vores logo.

Vores anbefaling er også, at du vælger et simpelt billede. Det kan være svært at skelne for mange elementer fra hinanden på så lille et billede.

Facebook linkbilleder

De billeder vi ofte ser i nyhedsstrømmen, er billeder knyttet sammen med et opslag og link. Billedet vises som 484 x 252px. Du kan dog sagtens uploade større billeder. Billedstørrelsen bestemmer nemlig, hvor den visuelle del vises. Små billeder vises eksempelvis ved siden af linkteksten.

Vores anbefaling er derfor minimum 484 x 252px, men gerne 1200 x 628px / 1910 x 1000px / 1200 x 1200px. I slutningen af 2018 blev det nemlig muligt at arbejde med endnu flere formater til linkbilleder, herunder også vertikale eller kvadratiske.

Almindelige billeder i opslag

Men du behøver ikke nødvendigvis tilføje et link, når du uploader billeder på Facebook. Til helt almindelig upload af billeder på væggen er det kvadratiske format ofte mest optimalt. For selvom du vælger bredformat, kan Facebook vælge at beskære eller skalere dit indhold efter enheden, der anvendes. Facebook viser som regel billeder på væggen med 504px i bredden.

Men igen kan du sagtens bruge højere opløsning for bedre kvalitet. Til de kvadratiske billeder anbefaler vi 1200 x 1200px. Vil du udfordre Facebook på bredformatet, som vi har gjort herunder, anbefaler vi billedstørrelsen 1200 x 900px.

Videoer på Facebook

Det sidste format, som vi vil gennemgå mere nøje, er Facebookvideoer. Videoer vises på Facebook i 504 x 283px. Og selvom Facebook nok skal skalere din video, så det passer, anbefaler vi, at du selv tilpasser så vidt muligt. Sæt nu at det er dit logo, der skæres fra.

Overstående gælder, hvis du vil dele videoer i bredformat. Flere og flere begynder dog at bruge højformat til videoer. Størstedelen af Facebooks brugere er online fra mobilen, og derfor udnyttes en større del af skærmen med højformatsvideoer. Hvis du også vil ride med på den nye bølge og teste resultaterne af højformat, bør du stadig arbejde med en bredde på 504px.

Mobil: Facebook billedstørrelser

I 2019 taler vi meget om mobilvisning på alle digitale platforme, og Facebook er ingen undtagelse. Faktisk logger størstedelen af brugerne på Facebook med mobilen.

Når du skal tilpasse dine billedstørrelser til mobil, er der et par tommelfingerregler, som du bør holde dig til. Billedformater til mobilen regnes ikke ud på helt samme måde, som de øvrige billeder. Det handler mere om Aspect Ratio (formatforhold) end pixelstørrelser.

Det betyder, at så længe du holder formatforholdet, skal du ikke bekymre dig så meget om pixels. Lad os tage et par eksempler:

Landskab (16:9)

Landskabsvisning er den brede visning, når mobilen er lagt på siden. Her skal formatforholdet være 16:9. Det betyder, at hver gang du har 16 i bredden, skal du have 9 i højde – og det er uanset, hvor mange pixels, vi taler om.

Kvadratisk (1:1)

På samme måde gælder det, hvis du skal lave et kvadratisk billede. Her er formatforholdet 1:1. Det betyder, at alle sider skal være lige lange.

For nogle kan det være svært kun at have et formatforhold, når billederne skal klargøres. Derfor får du også lige nogle forslåede billedstørrelser i pixels – men de er kun vejledende. Her må du gerne freestyle, så længe formatforholdet passer.

Husk at pixels handler om kvalitet. Så jo større pixelstørrelse desto bedre kvalitet – men større pixelstørrelse betyder også, at de kræver lidt mere lagerplads og loadingtid. Det burde dog ikke være et problem på en stor platform som Facebooks.

  Formatforhold Vejledende pixelstørrelser
Kvadratisk 1:1 1200 x 1200
Horisontal / landskabsvisning 16:9 1600 x 900
Vertikal / portrætvisning 9:16 900 x 1600

Oversigt: Facebook billedstørrelser

Her har vi samlet de forskellige billedtyper og billedstørrelser på Facebook. Find dit format og kom hurtigt i gang med at gøre din Facebookside endnu bedre.

  Bredde Højde
Facebook standardbillede (kvadratisk) 1200px 1200px
Facebook standardbillede (vertikalt) 1200px 1650px
Facebook link-billede 1200px 628px
Facebook coverbillede 828px 828px
Facebook video 504px 283px
Facebook profilbillede 160px 160px
Facebook gruppebillede 1640px 856px

Facebook annoncestørrelser

Mange af jer bruger sikkert også annoncering på Facebook. Til jer kommer der her en ekstra lille oversigt med optimale Facebook annoncestørrelser.

  Bredde Højde
Facebook annonce med link (horisontal) 1200px 628px
Facebook annonce med link (kvadratisk) 1200px 1200px
Facebook annonce med link (vertikal) 1910px 1000px
Facebook annonce med event 1200px 444px
Facebook video (thumbnail) 1200px 675px
Facebook App Engagement 1200px 628px
Facebook Mobile-App 1200px 628px
Facebook Multi Product Ads (karrusel) 800px 800px
Facebook Page Like 1200px 444px
Facebook Local Awareness 1200px 628px
Facebook Offers 1200px 628px

 

Skal vi snakke mere om Facebook? Giv os endelig et ring på 97 32 01 08 eller send en mail til info@vestjyskmarketing.dk. Så kan vi sammen få din Facebookside til at stå endnu skarpere.