E-mails på autopilot: Kom i gang med e-mail automation

Kan du nævne en marketingkanal, som efter omhyggelig opsætning selv kan skabe relation, engagement og varme leads op? Det kan vi: automatiske e-mail flows!

22. april 2020. Skrevet af: Christina Løvfall Hansen

De automatiserede e-mails kommer i mange former. Måske lige så mange, som der findes virksomheder. Har du en serie e-mails i gang lige nu? Træk lige bremsen, og læs med her. Du kommer til at takke os bagefter.

Er du allerede gået i gang?
Tag os endelig med på råd. Vi gennemgår dine planer, din opsætning og dit indhold.

Book en gennemgang

 

Når du skal i gang med automatiske e-mails eller marketing automation, som det også kaldes, er der ét altoverskyggende råd. Vær så klar med en konkret plan som muligt, når du går i gang med implementeringen.

Det koster lidt tid og kræfter, men når det hele er sat op, står din marketingmaskine selv og varmer leads op til salgsafdelingen – Så du kan bruge din tid på at skaffe endnu mere spændende forretning.

Kommer mine kunder til at mærke, at de bliver betjent af en robot? Ja og nej. Den erfarne mediebruger vil nok kunne se automatikken og logikken i dit setup, men er det så skidt? Det viser også, at du tænker over tingene, bruger dine kræfter mest effektivt og kan jonglere flere bolde samtidig. Sådan en virksomhed vil vi i hvert fald gerne samarbejde med.

I dag viser undersøgelser desuden, at mange kunder ønsker at researche en hel del på egen hånd, før de vil i kontakt med en sælger, rådgiver eller lignende. Derfor oplever mange virksomheder, at halvdelen af kunderejsen allerede er gennemført, når den potentielle kunde kommer frem til sælgeren eller rådgiveren.  Det er lige her, at din marketing automation spiller en rolle. Hjælp din potentielle kunde med at researche.

Vil du i gang, men har mangler viden om e-mail marketing?

Tilmeld dig e-mail marketing kursus

 

Tjekliste: Sådan kommer du i gang med e-mail automation

Trin #1 – Sæt dine mål

Dine mål, eller KPI’er, som marketingmedarbejder handler måske om antal besøg på hjemmesiden, nye tilmeldinger til jeres nyhedsbrev, eksponeringer af annoncer eller følgere på sociale medier. Men er det også salgsafdelingen eller ledelsens mål? Gør dig selv en tjeneste og tænk din virksomheds vækstmål med ind fra starten. Så vil du sikkert høre om både omsætning, antal køb og frekvens for genkøb.

Det er tre mål, som alle kan påvirkes af dig i marketingafdelingen. Det kræver bare lige, at du regner lidt baglæns. For det er ikke nødvendigvis dig, der skal skabe det direkte salg. Men regn eksempelvis på, hvor mange leads der i gennemsnit skal til, før dine sælgere melder om salg. Der har du dit første mål.

 

Trin #2 – Engagér din egen virksomhed før kunderne

Hvor ligger den største viden om jeres kunder? Er det i salgsafdelingen eller måske i kundeservice? Kig dig omkring i din egen virksomhed og træk på al den viden, du kan komme i nærheden af. Fra dem med mest kundekontakt kan du få helt centrale inputs til både indhold og struktur.

Hvilken værdi skal vi tilbyde? Hvilke indvendinger skal vi komme i forkøbet?

 

Trin #3 – Kortlæg og prioritér

Nu skal du på arbejde. Alle informationerne fra trin #2 skal tegnes ind – sammen med dine egne gode idéer og viden om, hvad jeres målgruppe reagerer positivt på.

Lav den store brainstorm. Hvilke handlinger, emner og dele af kunderejsen skal behandles? Og hvor meget kan I automatisere? Du får lige en skitse til inspiration:

  1. Leadindsamling og permission
    Få styr på data og dokumentation. Hvor mange steder samler I tilmeldinger til nyhedsbrevet ind fra? Facebook, LinkedIn og hjemmesiden måske.

    Sørg for at få alle de nødvendige data med over. Lav gerne dobbelt opt-in, så du har ekstra godt styr på dokumentationen i forhold til GDPR, spamreglerne og markedsføringsloven.

  2. Onboarding
    Her ligger eventuelle servicemeddelelser, hvis tilmeldingen er gjort i forbindelse med et køb.

    Det er også her, at dit velkomstflow skal bygges op – og gør dig umage med det. Hvordan ville du tage imod en ny kunde, hvis de trådte ind ad døren i den fysiske butik eller på kontoret? Giv dem en varm velkomst, giv dem en tur rundt i huset og vis dem, hvad de går glip af ved ikke at handle med dig.

  3. Nysalg
    Det hele skal selvfølgelig ikke bare handle om varme velkomster og uddeling af lokkemaden fra din pop-up eller konkurrence. Der skal også nogle konverteringer til.

    Du skal have skabt det første salg, den første booking eller hevet den første aftale i hus – alt efter, hvad din virksomhed arbejder med. Her kommer dine kampagner i spil. Lav gerne et årshjul, hvis du kan overskue det. Ellers planlægger du blot én periode og derefter en ny periode.

  4. Mersalg
    Hvem siger, at man kun skal handle i din forretning én gang? Giv kunderne en grund til at komme igen. Lav kampagner målrettet dem, der kender dig. Det kan være for relaterede produkter eller det næste i rækken. Det kan være tilbehør til alle, der har købt en ny grill, eller opgradering af en serviceordning til den nye bil.

  5. Winbacks
    Det er næppe hele din e-mailliste, der er aktive kunder i butikken hele tiden, men derfor må du ikke glemme dem. De skal også have målrettet indhold. Under ’Winbacks’ er der to grupper, som du især skal have fokus på.

    Den første er tidligere køb. Her kan du minde dem om genbestilling af hundefoder eller tilbyde den avancerede udgave af det basiskursus, de var på sidste år.

    Den anden gruppe er de inaktive brugere på din liste. Giv det et sidste skud at få dem aktiveret igen. Og lykkes det ikke – ja, så gør det kun ondt én gang at rydde op på e-maillisten.

 

Trin #4 – Gør dine brugere målbare

Vi spoler lige tilbage til samarbejdet med salgsafdelingen. For du skal som sagt ikke køre salgene hjem alene. Du skal spille første halvleg og sælgerne den anden. Men hvad er et lead værd, når du giver det videre? Med leadscoring kan marketing og salg komme til at tale samme sprog. I får en fælles ramme.

Leadscoring er et pointsystem, hvor du giver specifikke handler en værdi. Dine brugere kan på den både optjene point (uden at de ved de). Pointene er med til at vurdere, hvor langt de er i købsprocessen – altså hvor varme og modne de er. Og det her er guf for dine sælgere.

Her får du også lige et eksempel:

  • Åbnet e-mail: 5 point
  • Klik i e-mail: 5 point
  • Besøg på kontaktside: 10 point
  • Besøg på produkt- eller informationsside: 10 point
  • Brug af værktøj på hjemmesiden (fx beregner): 20 point
  • Svar på e-mail: 30 point

En bruger med mange point er særlig interessant at få en snak med, hvor en bruger med næsten ingen point lige skal have lidt længere tid i din ”e-mailrugemaskine”.

Husk dog at justere din leadscoring med tiden. Er alle point stadig relevante om 3 måneder, eller skal de kunne forældes?

 

Trin #5 Vælg system og start implementering

Indtil nu har det faktisk kun været planlægning. Ja, hele fire trin skulle der til, før vi kan snakke implementering og opsætning. Men tro os – denne del bliver så meget nemmere!

Måske har I allerede et e-mailsystem og et CRM-system. Måske starter I helt fra bunden. Eller måske er I på udkig efter noget nyt.

Hos Vestjysk Marketing har vi erfaring med e-mail automation på flere forskellige platforme. Skal du ud i de lidt større opsætninger har vi blandt andet to anbefalinger: Active Campaign og MarketingPlatform. Kontakt os i dag for at høre mere om de to muligheder.

Vi hjælper gerne med at lægge planen, opsætningen, driften og evalueringen. Sæt digital marketingchef Ole Stampe Larsen på sagen. Fortæl om dine ønsker og behov i en e-mail til ole@vestjyskmarketing.dk eller tag en snak om mulighederne på telefon 69 14 86 50.

Skal vi i gang med det samme?

Kontakt os i dag