Facebook annoncering: Tænk S.M.A.R.T | Sæt målsætninger

Facebook annoncering: Tænk S.M.A.R.T

Facebook annoncering er en stor del af min hverdag. Flere og flere virksomheder vælger at annoncere på Facebook. Det er nutidens facadeskilte. Bliv set og skab et brand gennem annoncer, der driver kunder til din forretning.

Jeg har i dette indlæg sat fokus på målsætning. Mål som du kan bruge i din hverdag til at styre dine Facebook kampagner effektivt. 

Har du brug for hjælp med Facebook annoncering?  

Du skal være mere end velkommen til at kontakte mig. Lad os tage en snak om din forretning og de muligheder Facebook kan bringe din virksomhed.

Med Venlig Hilsen

Kenneth Sangill
Online marketings konsulent
Kes@vestjyskmarketing.dk
Tlf: +45 69 60 66 38

Facebook annoncering kort fortalt:

Annoncering på Facebook tillader virksomheder at promovere deres annoncer eller indhold til udvalgte målgrupper. Prisen for annoncering varierer alt efter målgruppens engagement og den potentielle rækkevidde. Facebook annoncer kan ses gennem din nyhedsstrøm eller i højre kolonne på hjemmesiden. Udover disse standardiserede annoncetyper, kan du også målrette dine annoncer til Instagram og audience netværket. 

Ved hjælp af Facebooks egen evalueringsværktøj ”Facebook Insight” kan du få større indsigt i din målgruppe. En viden du kan bruge til at effektivisere fremtidige kampagnetiltag. 

Hvilke mål skal jeg fastsætte?

Enhver Facebook kampagne skal begynde med tanker omkring mål. Hvad vil du gerne have ud af din annoncering? Et rigtig godt værtøj til konkretisering af mål, er S.M.A.R.T modellen. Jeg er stor fortaler for denne model, da man er tvunget til at tænke annonceringen igennem, fra start til slut. 

Smart-model

Smart-Specifikt

Sæt klare mål for dine kampagner. Vær specifik. Hvad er det du gerne vil opnå?

Eksempler på kampagner kan være:

Lokalt kendskab: Opnå x antal eksponeringer, hvoraf x% har klikket sig ind på din hjemmeside.
Trafik til hjemmeside: Få x antal unikke personer, til at interagere og klikke på din annonce. Formål er at sende dem til din hjemmeside.
Konverteringer/salg: Et budget på x beløb skal generere x antal konverteringer
Leads: Få x antal leads på en given måned gennem dine Facebook kampagner.
Osv osv osv. 

Smart-Målbart

Dokumenter din proces. Opsæt kun mål, som er målbart. Facebook giver muligheden for at eksportere dine resultater. Brug disse data til at strukturere dine resultater.

Har du ikke fået sat sporing op, med de korrekte og optimale hændelser? Hvis ikke, så anbefaler jeg at du får kigget på dette straks. Det er vigtigt. Du skal vide om din indsats konverterer.

Tænk desuden lidt over hvad du vil gøre, når du har nået dit mål? Hvilken værdi har det giver dig, og hvorledes kan du bedst udnytte dine resultater?

Smart-Attraktivt

Sæt udfordrende og attraktive mål for dine kampagner. Jeg er ikke fan af at spille sikkert, og det syntes jeg bestemt heller ikke du skal være. Det er selvfølgelig vigtigt, at du har en sans for realitet, når du opsætter dine mål, men det skal ikke stoppe dig fra at gribe efter stjernerne.

Som eksempel; har du kun 100 Facebook følgere, så skal du ikke forvente at øge dette til 1000.

Hvor mange følgere får du i en given periode? sæt dit mål x% højere.

Et andet eksempel kunne være: Forrige år samme periode konverterede min webshop x antal ordre. Denne kampagne skal øge antallet af ordre med x antal

Smart-Realistisk

Det er vigtigt at dit mål er realistisk og relevant. Du skal ikke opsætte et mål uden at tænke over, hvorfor du gerne vil opnå dette mål. Har du overhovedet ressourcerne til at gennemføre det?

Sælger du et produkt, hvor konkurrencen er utrolig skarp kan prisen pr. annonce være høj. Har du budget til at konkurrere? Sørg altid for at opstille mål, der følger virkeligheden for din virksomhed.

Smart-Tidsbestemt

Sæt en klar tidsafgrænsning for dine kampagner. Du opnår et klart bedre overblik, ved af definere et start- og sluttidspunkt for dine kampagner. Hvis du ikke afgrænser, så gør du det blot betydelig svære for dig selv, at evaluere processen. Det er ikke nemt at evaluere på en abstrakt proces.

Det bringer mig til. Husk Husk Husk - evaluer din indsats. Gem resultaterne af denne evaluering. Næste gang du opretter en kampagne af samme type, så står du meget stærkere. Brug tidligere viden til at effektivisere din proces.

For at opsummere: En effektiv Facebook kampagne har ét klart mål, understøttet af klare annoncetyper. Det er realistisk men stadig udfordrende. Alt er dokumenteret, så processen kan evalueres. Du bruger evalueringen til at bedre målrette dine fremtidige kampagner. 

Følger du disse klare råd, så vil du opnå større succes med din Facebook annoncering.

Skrevet af: Kenneth Sangill

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål. Om cookie-politikker
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Cookie-indstillinger

vm-gdpr - 1 måned

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-Indstillinger.

vm-gdpr-accept - 1 måned

Angiver om cookie-indstillinger er blevet gennemgået / accepteret.

Google Analytics

_ga - 2 år

Denne cookie fra Google bruges til overvågning af trafik på vores hjemmeside og sporing af hver besøgendes antal besøg, tidspunktet for det første besøg, tidligere besøg og det aktuelle besøg.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - 2 år

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adfærd. Sporer den besøgende på tværs af d evices og marketing kanaler.

Google Tag Manager

_dc_gtm_UA-# - Slettes når browseren lukkes

Bruges af Google Tag Manager til at kontrollere opstarten af Google Analytics-koden. # = ID fra Google Analytics.

Mailtrigger

__ lkey - Udløber efter 1 år

Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere, for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

__lvisit - Slettes automatisk efter 5 timer

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Perioden forlænges ved hvert genbesøg.

Youtube

PREF - 8 måneder.

Denne cookie gemmer dine præferencer og andre oplysninger herunder foretrukket sprog, hvor mange søgeresultater du ønsker vist på siden, og om du ønsker at Googles SafeSearch-filter er aktiveret

VISITOR_INFO1_LIVE - 179 dage.

En cookie, som YouTube opretter, der måler din hastighed, for at bestemme om du skal bruge den nye eller gamle afspiller

YSC - Session

Denne cookie oprettes af YouTube-videoservicen på sider med indlejrede YouTube-videoer. Denne cookie bruges ved embed af youtube videoer. HSID, LOGIN_INFO, PREF, SAPISID, SID, SSID: Disse cookies bliver sat via et indlejret YouTube video. De registrerer anonymt statistisk data på f.eks. hvor mange gange en video er set samt hvilke indstillinger der benyttes til fremvisning. Ingen sensitiv data gemmes medmindre du er logget ind på din Google konto. Er dette tilfældet, så forbindes dine valg med din konto – f.eks. hvis du har trykket ”syntes god om” på en video. Maks levetid 2 år.

LeadScoreApp

__ lsv - 5 min.

Bruges for at adskille besøgende.

__ lsk - 1 år.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring.

__lsanno - 5 timer.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

Sleeknotes

SNC - 2 år.

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år.

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik til sleeknotes.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

Google Adwords

ads/ga-audiences - 2 år

Bruges af Google Adwords til at genoptage besøgende, der sandsynligvis vil konvertere til kunder baseret på den besøgendes online adfærd på tværs af websteder.