Hvad er Google+ (Google Plus) - læs mere her

Hvad er Google+ (Google Plus)

Dato: 08/11/2011 - Skrevet af: Brian Kristiansen

Denne uges store nyhed er, at Google+ (Google Plus) nu er åbnet op for sider til virksomheder, brands og kæledyr. Tidligere har det kun været personer, der kunne få en Google+ profil, men nu er den længe efterspurgte mulighed for Google sider til virksomheder klar.

Besøg Google+ for virksomheder her: http://www.google.com/+/business/

Dette indlæg er udarbejdet med baggrund i Google's eget materiale, ressourcer fundet på nettet og et foredrag jeg deltog i New York september 2011 med titlen ”Up close with Google+ and Google+1”, hvor taleren var Christian Oestlien, Lead Product Manager, Google.
 

Hvad er Google+?

Se Googles præsentationsvideo af Google+ sider til virksomheder

Google+ er en komet inden for sociale medier. Google+ nåede 10.000.000 brugere på kun 1 uge! Facebook var 852 dage om at nå det samme antal bruger.

Kort og godt er Google + søgemaskinens "version" af Facebook, plus mange flere features (August 2011). Facebook har siden lanceringen af Google+ leveret en lind strøm af opdateringer, for at lukke hullet i features mellem Facebook og Google.

Særligt har Google+ gjort det meget lettere at skelne typen af relationer du har til dine ”venner”. Nogle er "rigtige" venner, en anden type er chefen, og ens mor er måske også på Facebook.

Det vil være meget rart at kunne filtrere det, som man skriver i statusopdateringer – det er jo ikke sikkert, at alle skal ha' opdateringen med den seneste bytur:). Dette har Google løst ved at placere mennesker i forskellige "cirkler". Herefter kan du så kan vælge hvilke cirkler, der skal have hvilke opdateringer.

Ved SMX i New York var der en spørgerunde til Christian Oestlien, Lead Product Manager, Google, og særligt et spørgsmål fik hele salen til grine. Jeg har her delvis oversat dialogen:

Spørgsmål: Hvor mange sociale medier tror du, at der er plads til?
Svar: Der bliver nok plads til nogle små niche netværk!
Spørgsmål: Can there be only one?
Svar:  he, he, he!

Google er jo kendt for en klar strategi om at blive nummer 1 når de bevæger sig ind på et nyt område. Google+ rummer således alle de bedste features fra Facebook, Twitter, Foursguare, Skype og Messenger og mere til!

Så selv om der ikke er mange aktive bruger på Google+1i dag, så tror jeg ikke at der er tvivl om, at Google + er en meget seriøs trussel mod Facebook; men de sociale medier, der først vil få det svært er Twitter og Linkedin, der henvender sig til det professionelle marked. For Google tilbyder - efter min mening - "bare" en meget bedre platform og features.
 

Hvad kan Virksomhederne bruge Google+ til?

Få anbefalinger fra kunder med Google +1 knappen

Ved første øjekast er det en ”like knap” til søgeresultater. Det er nok mere præcist at beskrive det som en integreret social oplevelse, når du laver søgninger på Google. Google vil til at kigge på relationer mellem mennesker, når placeringerne i Google indekset bliver udregnet, og derfor er det meget interessant at følge med i. Google+1 bliver en faktor, der virkelig kommer til at forandre SEO landskabet, for nu bliver søgningerne på Google meget mere personlige. På sigt kommer venner til at påvirke hinandens søgeresultater ved at ”+1” på sider, som de vil anbefale til andre.

Læs mere om Google +1 knappen her: http://www.google.com/+1/button/  

Bygge relationer til kunderne og dele indhold

Med Google+ kan du bygge relationer med dine kunder. Det er blevet meget nemmere at dele sine kunder op i cirkler og dele indhold, der netop interesser dem og engagerer dem i din virksomhed. Forvent ikke at det giver et øget salg med det samme, men en tættere relation til sine kunder skulle gerne på sigt betyde en højere kundeloyalitet og måske en højere købsfrekvens. Om ikke andet, så er det jo "dejligt og sjovt" at være tættere på sine kunder.

Arbejde tættere sammen med kunder og samarbejdspartner

Der er et væld af virksomhedsprodukter som en del af Google +. Med Google+ kan du f.eks. lave en videokonference med dine kunder eller medarbejdere eller dele dokumenter, som I arbejder på i fællesskab. Der er mange features som allerede er integreret i Google+ og ambitionen fra Google er, at der skal komme flere til.
 

Hvad betyder Google+ for søgemaskineoptimering / onlinemarkedsføring?

Dine +1 vises i Googles søgeresultatliste og på dine adwordskampagner. Dette betyder, at du kan forvente høje CTR (raten der klikker på dit link), og dette vil betyde en del for konverteringerne på Google.

Placering i adwords bliver ikke alene bestemt ud fra auktionsprincippet, men tager også CTR i betragtning. Og med en høj CTR så kan det ende med en lavere klik-pris samt flere kliks. Det vil derfor være interessant for mange at teste, om Google+1 kan være med til at gøre deres CPA mindre (prisen pr. køb på hjemmesiden).

En af de væsentligste påstande ved SMX 2011 var, "at topplaceringerne på Google i højre grad vil være bestemt af, hvor mange anbefalinger en side har fået, end både PageRank og indgående links". Dette er en påstand, som virkelig vender op og ned på, hvordan man skal prioritere sit SEO arbejde, og hvad man skal fokusere på, for at stå stærkt i fremtiden.
 

Anbefalinger til virksomheder!

1. tip: Sørg for at komme i gang med Google +.

Selv om Google+ er det første medie i verdenshistorien, der har fået 10 mio. brugere den første uge, så er der ikke mange, der bruger tjenesten dagligt. Men mon ikke at alle dem der bruger Gmail, Google Reader, Picassa og de mange andre services som Google tilbyder, snart migrer over i Google+?. Det ser nemlig ud som om, at Google forsøger at konsolidere alle tjenesterne i en integreret social oplevelse.

2. tip: Få Google +1 knap på din hjemmeside

Det er få linjers kode, og det tager kun et øjeblik at installere. Det giver mulighed for at de brugere,  der kommer ind på din hjemmeside kan anbefale hjemmesiden til andre. Anbefalinger fra andre kunder er nemlig noget vi vægter højt. En undersøgele som Google har udarbejdet viser, at 90% stoler på de anbefalinger som deres venner har skrevet på nettet, og det er naturligt, at Google vil begynde at indarbejde anbefalinger i deres algoritmer og søgeresultatlister.

3. tip: Lav sider der er nemme at dele.

Selvfølgelig vil nogle dele dine almindelige sider på hjemmesiden, men cases ved SMX2011 viste, at de sider der havde den højeste sandsynlighed for at blive delt, var de sider, brugerne selv kunne komme med input på. Dvs. blogindlæg og sider med en form for kommentar- og ratingsystem. Enhver professionel hjemmeside bør gøre sig overvejelser omkring, hvordan den kan få flere +1 på hjemmesiden, og særligt hvordan man får andelen af brugerne der +1 på hjemmesiden til at vokse.

4. tip: Motiver brugerne til at +1

Den case, der blev vist på SMX2011, var meget simpel. De brugere der +1 på hjemmesiden fik en chokoladebar. Det var ikke meget, men alligevel var det nok til at få et betydeligt antal +1 på hjemmesiden for et begrænset budget. Google vil selvfølgelig prøve at komme omkring denne form for snyd og forsøg på at manipulere antallet af +1. Men det er en udfordring, som de ikke har løst endnu, og det er derfor meget nemmere at få +1 nu, end det vil være på sigt.

5. tip: Overvej om Google+ skal være dit sociale medie.

Google+ er stadig i den meget tidlige fase, og mange orker måske ikke at skifte platform endnu. Facebook er størst i Danmark, men mange professionelle bruger flirter med Google+, og det kan meget vel blive deres foretrukne platform. Hvis professionelle internetbrugere er din målgruppe, er det meget relevant at komme med på Google+ nu. Er det "hr. og fru Danmark", der er din målgruppe, så er der ikke så mange af dem, der bruger Google+ endnu, og overvejelsen er her, om det står mål med ressourcerne.
 

Hvad mener jeg om Google + til virksomheder

Jeg synes, at det er en meget spændende udvikling hos Google i særdeleshed og for sociale medier i almindelighed. Jeg tror ikke, at brugerne migrerer fra Facebook over til Google+, men interessen for Google+ har vist sig at være betydelig. Det er nok nærmere medier som Linkedin og Twitter, der vil føle konkurrencen fra Google+, og måske vil vi se, at de allerede inden for et år bliver overhalet?

Google+ har tænkt den sociale oplevelse meget længere end den var på Facebook (august 2011). Facebook er allerede på banen med en strøm af opdateringer for at matche Google+. Spørgsmålet er bare, om brugerne kan følge med til alle de opdateringer, der er på vej.

Brugerne på Google+ er i første omgang mere professionelle brugere end dem på Facebook, og de er en vigtig brik i at flytte andre brugere med sig over på Google+.

Min anbefaling er derfor at komme i gang! Gøre sig nogle erfaringer, og om ikke andet så er tjenesten jo gratis, så det er kun din egen tid, du investerer… Google + er et nyt medie, og du kan her starte på en frisk og drage nytte af alle de erfaringer, du har fået på Facebook.

Det, der bliver meget interessant er, hvordan Google begynder at samle tjenester på eks. Google Maps, Gmail, Google Calender, Google Blogger,. Google Docs, Youtube, Google products og andre Googletjenster til virksomheder.

Eksempler på Google+ sider
H&M https://plus.google.com/+HM 
Pepsi https://plus.google.com/+Pepsi

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål. Om cookie-politikker
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Cookie-indstillinger

vm-gdpr - 1 måned

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-Indstillinger.

vm-gdpr-accept - 1 måned

Angiver om cookie-indstillinger er blevet gennemgået / accepteret.

Google Analytics

_ga - 2 år

Denne cookie fra Google bruges til overvågning af trafik på vores hjemmeside og sporing af hver besøgendes antal besøg, tidspunktet for det første besøg, tidligere besøg og det aktuelle besøg.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - 2 år

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adfærd. Sporer den besøgende på tværs af d evices og marketing kanaler.

Google Tag Manager

_dc_gtm_UA-# - Slettes når browseren lukkes

Bruges af Google Tag Manager til at kontrollere opstarten af Google Analytics-koden. # = ID fra Google Analytics.

Mailtrigger

__ lkey - Udløber efter 1 år

Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere, for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

__lvisit - Slettes automatisk efter 5 timer

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Perioden forlænges ved hvert genbesøg.

Youtube

PREF - 8 måneder.

Denne cookie gemmer dine præferencer og andre oplysninger herunder foretrukket sprog, hvor mange søgeresultater du ønsker vist på siden, og om du ønsker at Googles SafeSearch-filter er aktiveret

VISITOR_INFO1_LIVE - 179 dage.

En cookie, som YouTube opretter, der måler din hastighed, for at bestemme om du skal bruge den nye eller gamle afspiller

YSC - Session

Denne cookie oprettes af YouTube-videoservicen på sider med indlejrede YouTube-videoer. Denne cookie bruges ved embed af youtube videoer. HSID, LOGIN_INFO, PREF, SAPISID, SID, SSID: Disse cookies bliver sat via et indlejret YouTube video. De registrerer anonymt statistisk data på f.eks. hvor mange gange en video er set samt hvilke indstillinger der benyttes til fremvisning. Ingen sensitiv data gemmes medmindre du er logget ind på din Google konto. Er dette tilfældet, så forbindes dine valg med din konto – f.eks. hvis du har trykket ”syntes god om” på en video. Maks levetid 2 år.

LeadScoreApp

__ lsv - 5 min.

Bruges for at adskille besøgende.

__ lsk - 1 år.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring.

__lsanno - 5 timer.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

Sleeknotes

SNC - 2 år.

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år.

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik til sleeknotes.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

Google Adwords

ads/ga-audiences - 2 år

Bruges af Google Adwords til at genoptage besøgende, der sandsynligvis vil konvertere til kunder baseret på den besøgendes online adfærd på tværs af websteder.