Hvorfor bruge Facebook Analytics?

Dato: 01/05/2018 - Skrevet af: Mette Bæk

Introduktion til 5 vigtige sektioner i Facebook Analytics, som kan skabe værdi for dig og din virksomhed.

Facebook Analytics er et kraftfuldt værktøj med stort potentiale, som du kan få meget ud af. Derfor vil jeg introducere de 5 sektioner af Facebook Analytics, som jeg mener, du kan få mest glæde af at benytte.

Men først vil jeg kort klarlægge, hvad den største forskel på Facebook Analytics og Google Analytics er.

 

Cookie-based tracking vs. People-based tracking

Google Analytics bruger cookie-based tracking. Det betyder, at når du besøger en hjemmeside, så placerer Google Analytics en cookie på din computer. Hvis du senere samme dag besøger hjemmesiden igen, men fra din mobil, så lægger Google Analytics en ny cookie på din telefon.

Umiddelbart vil Google Analytics tro, at du er to forskellige besøgende, fordi den ikke kan skelne mellem enheder. Hvilket giver et mindre retvisende billede af dine data. Dog, hvis du er logget ind på din Google konto på alle dine enheder, så burde Google kunne skelne imellem enhederne, hvilket kaldes cross-device sporing.  

Facebook Analytics sporer ikke via cookies, men via åbne Facebook profiler – det kaldes people-based tracking. Det betyder, hvis du både er logget ind på Facebook på din computer og på din mobil, så vil Facebook Analytics kunne se, at du er den samme person på to forskellige enheder.

Hvad der gør Facebook Analytics så specielt, er mængden af cross-device sporing. Det har nemlig kun været muligt i begrænset omfang før. Det kræver dog, at besøgende er logget ind på Facebook på alle de enheder, som de bruger til at besøge hjemmesider med. Derfor har Facebook Analytics stadig sine begrænsninger.  

Lad os gå videre til introduktionen af de 5 sektioner.

 

Få oversigt over dine vigtigste data

Forsiden på Facebook Analytics kaldes Oversigt, og her har Facebook trukket de vigtigste data frem til dig. En af årsagerne til, at jeg synes at oversigten er et godt værktøj, er det nemme overblik, du får over dine data.

Du behøver ikke at spilde tid på at hoppe rundt imellem de forskellige faner, fordi Facebook serverer de mest værdifulde data til dig på oversigten.   

Alt efter din Pixels opsætning og tracking får du adgang til flere forskellige oplysninger. På min oversigt får jeg hurtigt et overblik over, hvor mange nye brugere jeg har haft, hvilke domæner jeg får mest henvendelsestrafik fra og hvilke af mine sider, som er de mest populære osv.

En anden årsag til at jeg synes at oversigten på Facebook Analytics er god, er at den også giver dig hurtig adgang til resten af dine data.  Hvert datasæt har nemlig et link i højre hjørne, hvor man kan klikke på linket ’vis hele rapporten’, hvorefter du bliver taget til det menupunkt, hvor dataene kommer fra – hurtigt og nemt.

 

Lav personlige kontrolpaneler

Få hurtig adgang til de informationer, som er relevante. Tilføj nemt de vigtigste data fra din hjemmeside/ webshop til dit eget kontrolpanel.

En af fordelene ved Facebook Analytics er den store brugervenlighed. Det er meget nemt at oprette sit kontrolpanel – klik på knappen og navngiv det, så er du i gang. Derudover har du mulighed for at lave mere end ét panel. Du kan derfor segmentere i dataene på dine personlige paneler, så de giver mest muligt mening for dig. 

Du kan nemt tilføje data til dine personlige kontrolpaneler. Hver boks med data har et tegnestiftsymbol i øverste højre hjørne (se nedenfor). Klikker du på den kan du vælge det kontrolpanel, du vil fastgøre den til.

Derved kan du samle specifikke datasæt som du finder relevante og få et overblik over dem uden at skulle hoppe rundt mellem forskellige punkter.

 

Opret tragte til at spore hændelser på din side

På Facebook Analytics kan du oprette tragte, som giver dig indblik i, hvor på din side du med fordel kan optimere. For eksempel kan du oprette en tragt, så du kan se:

 

  • Hvor mange af dine brugere, som kigger på dine produktsider?
  • Af dem som kigger på dine produktsider, hvor mange lægger noget i kurven?
  • Af dem som har lagt noget i kurven, hvor mange køber det?

 

Du får derved indblik i, hvor mange af dine brugere falder fra på hvert trin i tragten. Er der et bestem sted i tragten, hvor der er mange som falder fra, er det et oplagt sted for dig at starte din optimering.

Du bestemmer selv, hvor mange trin din tragt skal have. Din tragt behøver ikke at handle om salg, det kan lige så godt være nyhedsbrevtilmeldinger. Derudover kan du lave mere end én tragt. 

 

Find dine kunders livstidsværdi

Fordi Facebook Analytics har mulighed for at spore cross-device har den også et bedre udgangspunkt for at vise dig dine kunders livstidsværdi. Køber din kunde et produkt på din webshop vil Facebook kunne forudse, hvilken værdi kunden på sigt har for dig.

Livstidsværdi sektionen viser dig den gennemsnitlige omsætning en kunde vil bringe til din forretning. Det er viden du kan bruge, når du skal planlægge retargeting-annoncer.

For at kunne se data under livstidsværdi, skal du tilføje købshændelser til din pixel.  

 

Udnyt Facebooks indsigt i din demografi

I forhold til Google har Facebook et meget bedre grundlag til at kunne bedømme kønnet, alderen, lokationen, samt andre demografiske forhold. Facebook har det grundlag, fordi vi har givet dem den information om os.

På de fleste profiler du besøger på Facebook, har ejeren af profilen indtastet køn, alder og hvor de bor. Oftest er der tastet endnu flere informationer ind end det. Alt dette har Facebook adgang til og det kan du via Facebook Analytics også få.

Facebook Analytics kan vurdere den generelle demografi på 66% af alle besøgende og det er et højt tal, sammenlignet med Google Analytics, som ligger på 50%.

De tilgængelige oplysninger kan være begrænset til personer fra målgruppen som også er Facebook brugere, hvilket skal tages i betragtning, når du ser dine data igennem. Men det er stadigvæk et værktøj med stort potentiale som du kan få meget ud af.

 

Kommer Facebook Analytics til at overtage for Google Analytics?

Nej, det mener jeg umiddelbart ikke. Jeg synes at Facebook Analytics er et værktøj med et godt potentiale. På nuværende tidspunkt bruger jeg Facebook Analytics som et supplement til Google Analytics.

 

Har du brug for hjælp til Facebook Analytics?

Vil du gerne vide mere om Facebook Analytics? Så er du meget velkommen til at kontakte Vestjysk Marketing. Vi er altid klar til en snak om, hvordan Facebook Analytics det kan gavne din virksomhed. Vi har stor erfaring med læsning og analysering af data, samt optimering baseret på dataene. Vi glæder os til at høre fra dig.

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål. Om cookie-politikker
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Cookie-indstillinger

vm-gdpr - 1 måned

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-Indstillinger.

vm-gdpr-accept - 1 måned

Angiver om cookie-indstillinger er blevet gennemgået / accepteret.

Google Analytics

_ga - 2 år

Denne cookie fra Google bruges til overvågning af trafik på vores hjemmeside og sporing af hver besøgendes antal besøg, tidspunktet for det første besøg, tidligere besøg og det aktuelle besøg.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - 2 år

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adfærd. Sporer den besøgende på tværs af d evices og marketing kanaler.

Google Tag Manager

_dc_gtm_UA-# - Slettes når browseren lukkes

Bruges af Google Tag Manager til at kontrollere opstarten af Google Analytics-koden. # = ID fra Google Analytics.

Mailtrigger

__lkey - Udløber efter 1 år

Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere, for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

__lvisit - Slettes automatisk efter 5 timer

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Perioden forlænges ved hvert genbesøg.

Youtube

PREF - 8 måneder.

Denne cookie gemmer dine præferencer og andre oplysninger herunder foretrukket sprog, hvor mange søgeresultater du ønsker vist på siden, og om du ønsker at Googles SafeSearch-filter er aktiveret

VISITOR_INFO1_LIVE - 179 dage.

En cookie, som YouTube opretter, der måler din hastighed, for at bestemme om du skal bruge den nye eller gamle afspiller

YSC - Session

Denne cookie oprettes af YouTube-videoservicen på sider med indlejrede YouTube-videoer. Denne cookie bruges ved embed af youtube videoer. HSID, LOGIN_INFO, PREF, SAPISID, SID, SSID: Disse cookies bliver sat via et indlejret YouTube video. De registrerer anonymt statistisk data på f.eks. hvor mange gange en video er set samt hvilke indstillinger der benyttes til fremvisning. Ingen sensitiv data gemmes medmindre du er logget ind på din Google konto. Er dette tilfældet, så forbindes dine valg med din konto – f.eks. hvis du har trykket ”syntes god om” på en video. Maks levetid 2 år.

LeadScoreApp

__lsv - 5 min.

Bruges for at adskille besøgende.

__lsk - 1 år.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring.

__lsanno - 5 timer.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

Sleeknotes

SNC - 2 år.

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år.

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik til sleeknotes.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

Google Adwords

ads/ga-audiences - 2 år

Bruges af Google Adwords til at genoptage besøgende, der sandsynligvis vil konvertere til kunder baseret på den besøgendes online adfærd på tværs af websteder.