Facebook annoncering: Tænk S.M.A.R.T

Facebook annoncering er en stor del af min hverdag. Flere og flere virksomheder vælger at annoncere på Facebook. Det er nutidens facadeskilte. Bliv set og skab et brand gennem annoncer, der driver kunder til din forretning.

Jeg har i dette indlæg sat fokus på målsætning. Mål som du kan bruge i din hverdag til at styre dine Facebook kampagner effektivt. 

Har du brug for hjælp med Facebook annoncering?  

Du skal være mere end velkommen til at kontakte mig. Lad os tage en snak om din forretning og de muligheder Facebook kan bringe din virksomhed.

Med Venlig Hilsen

Kenneth Sangill
Online marketings konsulent
Kes@vestjyskmarketing.dk
Tlf: +45 69 60 66 38

Facebook annoncering kort fortalt:

Annoncering på Facebook tillader virksomheder at promovere deres annoncer eller indhold til udvalgte målgrupper. Prisen for annoncering varierer alt efter målgruppens engagement og den potentielle rækkevidde. Facebook annoncer kan ses gennem din nyhedsstrøm eller i højre kolonne på hjemmesiden. Udover disse standardiserede annoncetyper, kan du også målrette dine annoncer til Instagram og audience netværket. 

Ved hjælp af Facebooks egen evalueringsværktøj ”Facebook Insight” kan du få større indsigt i din målgruppe. En viden du kan bruge til at effektivisere fremtidige kampagnetiltag. 

Hvilke mål skal jeg fastsætte?

Enhver Facebook kampagne skal begynde med tanker omkring mål. Hvad vil du gerne have ud af din annoncering? Et rigtig godt værtøj til konkretisering af mål, er S.M.A.R.T modellen. Jeg er stor fortaler for denne model, da man er tvunget til at tænke annonceringen igennem, fra start til slut. 

Smart-model

Smart-Specifikt

Sæt klare mål for dine kampagner. Vær specifik. Hvad er det du gerne vil opnå?

Eksempler på kampagner kan være:

Lokalt kendskab: Opnå x antal eksponeringer, hvoraf x% har klikket sig ind på din hjemmeside.
Trafik til hjemmeside: Få x antal unikke personer, til at interagere og klikke på din annonce. Formål er at sende dem til din hjemmeside.
Konverteringer/salg: Et budget på x beløb skal generere x antal konverteringer
Leads: Få x antal leads på en given måned gennem dine Facebook kampagner.
Osv osv osv. 

Smart-Målbart

Dokumenter din proces. Opsæt kun mål, som er målbart. Facebook giver muligheden for at eksportere dine resultater. Brug disse data til at strukturere dine resultater.

Har du ikke fået sat sporing op, med de korrekte og optimale hændelser? Hvis ikke, så anbefaler jeg at du får kigget på dette straks. Det er vigtigt. Du skal vide om din indsats konverterer.

Tænk desuden lidt over hvad du vil gøre, når du har nået dit mål? Hvilken værdi har det giver dig, og hvorledes kan du bedst udnytte dine resultater?

Smart-Attraktivt

Sæt udfordrende og attraktive mål for dine kampagner. Jeg er ikke fan af at spille sikkert, og det syntes jeg bestemt heller ikke du skal være. Det er selvfølgelig vigtigt, at du har en sans for realitet, når du opsætter dine mål, men det skal ikke stoppe dig fra at gribe efter stjernerne.

Som eksempel; har du kun 100 Facebook følgere, så skal du ikke forvente at øge dette til 1000.

Hvor mange følgere får du i en given periode? sæt dit mål x% højere.

Et andet eksempel kunne være: Forrige år samme periode konverterede min webshop x antal ordre. Denne kampagne skal øge antallet af ordre med x antal

Smart-Realistisk

Det er vigtigt at dit mål er realistisk og relevant. Du skal ikke opsætte et mål uden at tænke over, hvorfor du gerne vil opnå dette mål. Har du overhovedet ressourcerne til at gennemføre det?

Sælger du et produkt, hvor konkurrencen er utrolig skarp kan prisen pr. annonce være høj. Har du budget til at konkurrere? Sørg altid for at opstille mål, der følger virkeligheden for din virksomhed.

Smart-Tidsbestemt

Sæt en klar tidsafgrænsning for dine kampagner. Du opnår et klart bedre overblik, ved af definere et start- og sluttidspunkt for dine kampagner. Hvis du ikke afgrænser, så gør du det blot betydelig svære for dig selv, at evaluere processen. Det er ikke nemt at evaluere på en abstrakt proces.

Det bringer mig til. Husk Husk Husk - evaluer din indsats. Gem resultaterne af denne evaluering. Næste gang du opretter en kampagne af samme type, så står du meget stærkere. Brug tidligere viden til at effektivisere din proces.

For at opsummere: En effektiv Facebook kampagne har ét klart mål, understøttet af klare annoncetyper. Det er realistisk men stadig udfordrende. Alt er dokumenteret, så processen kan evalueres. Du bruger evalueringen til at bedre målrette dine fremtidige kampagner. 

Følger du disse klare råd, så vil du opnå større succes med din Facebook annoncering.

Skrevet af: Kenneth Sangill