Skab mersalg med en
Brugertest

Brugertest virker og resultatet kan ses på bundlinjen

De færreste hjemmesider er perfekte, og langt de fleste vil have gavn af at få foretaget en brugertest. Mange af de faldgruber, der potentielt kan påvirke din omsætning negativt, er svære for både os og dig at identificere på egen hånd.

Vi har selvfølgelig et kvalificeret bud på, hvad der virker og hvad der ikke virker på en hjemmeside, men vores erfaring viser, at der altid er noget, der kan gøres bedre, og det er jo trods alt brugernes oplevelse, der tæller.

Med en brugertest ser vi præcist, hvornår brugerne laver fejl, bliver frustrerede, undrer sig eller bare ikke kan finde det, de leder efter. Dermed ved vi lige akkurat, hvor vi skal rette ind for at give de besøgende en bedre oplevelse.

Kender du dine brugeres adfærd på din hjemmeside?

Kort fortalt er en brugertest et fantastisk redskab til at belyse de mange faldgruber, som en hjemmeside eller webshop kan have.

Det kan være:

  • Hvorfor køber kunderne så lidt?
  • Hvilket førstehåndsindtryk giver hjemmesiden?
  • Er websitet troværdigt?
  • Er der mangler på hjemmesiden?

Forskellige brancher og kundegrupper giver forskellige problemstillinger. Derfor udarbejdes vores testscenarier altid på baggrund af en samtale med jer, kombineret med den viden, vi har omkring jeres branche.

Brugerne udvælger vi, så de giver et repræsentativt billede af den danske befolkning, med mindre en anden målgruppe ønskes.

Hvordan udføres en brugertest?

Det går i alt sin enkelthed ud på at invitere brugere ind foran skærmen og lade dem udføre en række opgaver på din hjemmeside. Under denne proces noteres deres kommentarer samt færden på skærmen ned i en rapport.

Når alle brugerne har løst opgaverne, interviewes de i samlet flok for at få en samlet vurdering af opgaverne, hvilket til sidst sammenfattes i en endelig rapport.

Resultatet af brugertesten

Rapporten vil indeholde en række anbefalinger til forbedringer. Følges de, vil du typisk opleve følgende resultater for dit website:

• Flere konverteringer: Flere af dine besøgende gennemfører et køb, udfylder en formular, tilmelder sig et nyhedsbrev eller måske et helt fjerde konverteringsmål.
• Større brugerengagement:
Brugerne tilbringer længere tid på din hjemmeside og besøger flere forskellige sider.
• Optimeret kundeloyalitet:
Dine kunder vender tilbage igen og igen…

Heldigvis viser rapporten også de områder, der allerede fungerer godt. Den viden kan du bruge til at gøre de gode sektioner endnu bedre og som en guideline, når du udbygger din hjemmeside.

Lad os lave din næste brugertest

Vi udformer en række spørgsmål i samarbejde med dig, inviterer deltagere og faciliterer hele brugertesten fra start til slut. Du står til sidst tilbage med en rapport, som belyser de emner, vi har berørt i testen, og konkrete løsningsforslag på eventuelle problemer. 

Kontakt Vestjysk Marketing allerede i dag og få en snak om din næste brugertest.

Tilmeld nyhedsbrev

Få online tips og tricks der kan flytte din forretning

Kunne brugertest være noget for dig?

Anders Abrahamsen
E-Business konsulent

Kontakt os og få en uforpligtende dialog om hvorvidt brugertest vil kunne skabe værdi for dig, eller om der er andre steder, hvor du vil få større værdi af at sætte ind.