Min oplevelse af SEOday 2017

Min oplevelse af SEOday 2017

SEO day er en tilbagevendende begivenhed, som Vestjysk Marketing deltager i hver år for at holde os ajour med den nyeste viden når det gælder søgemaskineoptimering. I år var det min tur til at deltage i det store arrangement, der samler SEO ”folket” fra hele Danmark.

Jeg har i dette indlæg sat fokus på de temaer, der for mig gav størst inspiration – en inspiration jeg gerne vil bringe videre til Vestjysk Marketings kunder. Jeg håber du bliver inspireret af de mange input. Du er meget velkommen til at tage kontakt til mig for en uddybning.

Med Venlig Hilsen

Kenneth Sangill
Online marketings konsulent

SEOday kort fortalt


Søgemaskineoptimering har over de seneste par år vokset sig rigtig stor. Det er ikke længere det lille barn ved legepladsen og det er der god grund til. Som Google kontinuerligt optimerer sin algoritme til at vise de mest relevante resultater og i samme øjeblik skruer op for pladsen for annoncering, bliver SEO som en industri mere og mere konkurrencepræget.

Alle som arbejder i branchen har forskellige meninger og teser om, hvorledes vi bedst kommer omkring rangering og ikke mindst synlighed på Google. Vi foretager ofte test og forsøg for at bedre forstå Google. Alt med henblik på at gøre Google's motorhjælm gennemsigtig.

Det er denne viden, samt andre spændende tiltag som SEOday har fokus på. Det er en samling af ligesindede, som mødes for dygtiggøre sig i det felt vi alle elsker; navnlig SEO.

Søgemaskineoptimering 2017

Som startskud til en utrolig spændende dag blev vi introduceret til dagens første taler; John Cooper. Han beskrev hvorledes søgemaskineoptimering håndteres på den anden side af Atlanten. Med fokus på linkbuilding kom han med et par konkrete tips til, hvordan enhver kan skaffe kvalitetslinks. Primært ved at observere ens konkurrenter samt andre virksomheder i nogenlunde samme branche. Han havde desuden fokus på skabelsen af "Rangering 0" resultater - de såkaldte feature snippets. Hans store passion var dog linkbuilding. Han anså det som værende den bedste løsning til rangering. Teknisk SEO er fantastisk, og vi bør alle stræbe efter en hjemmeside, som er optimeret til Google - Men har man to virksomheder med samme grad af optimering, så er det links det er det afgørende faktor til bedre rangering, forklarer John Cooper.

Et emne som linkbuilding var den perfekte start på dagen. Alle inden for branchen anerkender vigtigheden af links til rangering. Det gav blod på tanden og åbnede op for mundvandet. En spændende dag i Søgemaskineoptimeringens tegn kunne påbegynde. 

Desværre på godt og ondt, så var det ikke muligt at tage del i hele udbuddet på SEOday. Hvert valg af oplæg var et fravalg af andre interessante emner. 

Jeg kunne skrive sider op og sider ned med godt indhold om hvorledes jeg oplevede SEOday. Jeg tænker dog, at det vil være en for stor mundfuld. Jeg vil i stedet efterlade jer med hovedpunkterne, samt svaret på hvorfor vi ifølge Larry Kim skal "make donkeys into Unicorns".

Hovedpunkter fra SEOday

Mobile indeks:

Som det mobile Indeks tager over, skal vi have større fokus på mobiloptimering. Mobile First er lige rundt om hjørnet. Har du derfor ikke en mobiloptimeret hjemmeside, så skal det fikses med det samme. 

Hastighed:

Hastighed er stadig virkelig vigtig. Kan din hjemmeside ikke indlæses på under 5 sekunder, så er der stor chance for at Google ikke indekserer din side. Har du derfor sider, hvor du bare ikke kan blive klog på, hvorfor du ikke kan finde dem i Google - så kan svaret være lang load tid. 

Intern søgning:

Har du en intern søgemodul- så få den opsat i Google Analytics. Det kan give dig utrolig god viden til indholdsmangel som du kan optimere din hjemmeside med. Sørg for at have indhold der besvarer dine kunders spørgsmål. Det er klart den nemmeste metode, som du kan bruge til at finde konkrete eksempler på udvidelse af din hjemmesides indhold. 

Rangering faktorer:

Indhold og links er de primære faktorer til rangering. Men glem ikke teknisk SEO. Alt skal arbejde sammen for at opnå de gyldne topplaceringer. Hjemmesider med samme vægt af optimering, vil med stor sikkerhed blive bedømt ud fra linkprofilen. Er du i tvivl om hvordan du skaffer links? Tag et kig på alle dine samarbejdspartnere. Det vil ofte nogle af de nemmere links at anskaffe. 

Mobil vs Desktop:

Crawl dit site og se hvorledes dit indhold bliver præsenteret på mobilen. Er der indhold som ikke bliver overført fra Desktop, så få det ordnet. Tricks som "Display:none" skal revurderes. Indhold og rangering vil fremadrettet vil blive vurderet ud fra det indhold mobilen fremviser. 

Rangering "0":

Gå efter rangering 0 resultater i form af eksempelvis Feature snippets.

Schema:

Få opsat Schema. Det er ikke længere noget man burde have, men skal have. Google er rigtig klog, og kan uden tvivl genkende næsten alle elementer på en hjemmeside og forstå betydningen af dem. Men hvorfor lade Google gætte sig til, hvorledes dit indhold skal forstås. Ved at opsætte dit indhold med Schema giver du Google byggeklodserne til din hjemmeside. Du fortæller Google hvorledes du gerne vil have hjemmesidens indhold skal forstås. 

AMP - Accelerated mobile pages

AMP bliver mere og mere interessant. Det er højhastigheds mobile sider, som giver brugeren en hurtig mobiloplevelse. Desværre på nuværende tidspunkt, er der ikke en god løsning til AMP på E-Commerce. Det er dog i udviklingsfasen. Når det er en realitet, så vil flere med stor sandsynlighed begynde at oprette et AMP univers af sin hjemmeside.

CTR og Dwell-time

Larry Kim's eksperimenter fastslog at CTR og dwell-time har stor betydning for rangering. En direkte modstridelse af Google's egne udsagn. Hans undersøgelser viser, at det blot er udsagn af personer fra Google, som ikke har direkte forstand på maskineriet. De er blot nikkedukker der siger, hvad de bliver bedt om. 

Larry Kim's datadrevne eksperimenter 

Larry Kim, ejer og stifteren af virksomheden Wordstream står for godt 1% af den globale omsætning på Google, og på baggrund af dette har han placeret sig som værende den dominerende ekspert inden for Google og SEO. Med sine enorme budgetter har han over længere tid foretaget en masse skøre eksperimenter, for at finde frem til, hvorledes Google's algoritme faktisk virker.

Larry Kim konkluderer at CTR og dwell-time har stor betydning for, hvilke sider der rangerer. Han fastslog en tydelig korrelation mellem rangerede sider og CTR værdien. Som en sjov note i form af dette opstillede han sin såkaldte "Donkey detector". En metode der fokuserer på at optimere sider med en god CTR værdi i forhold til deres nuværende position. Vores opgave skal derfor være at identificere disse "donkeys" og transformere dem til "unicorns". Groft sagt få sider med potentiale til at rangere, baseret på CTR. Her snakker vi typisk sider på position 5-6-7-8-9, som procentmæssigt har en større CTR end hvad man kunne forvente. De performer altså bedre end hvad man statistisk kunne forvente af sider i samme position. 

Det fastslår, hvis ikke allerede kendt, at sidetitler og metabeskrivelser har enorm betydning for rangering. Ikke blot i form af deres direkte sammenhæng med søgeordet og indholdet, men også i form af de indirekte klik-tendenser, som er universelt for alle mennesker. 

Som metode til at finde frem til de gode sidetitler foreslog han at benytte Adwords som test platform. Opstil10 eller flere annonceoverskrifter, og vurder deres CTR værdi i forhold til deres position. Performer de bedre end forventet, så er der stor sandsynlighed for at overskriften også vil virke organisk.

Det er dog værd at bemærke, at hvis indholdet ikke svarer til ens sidetitel, og det ikke er engagerende - så hopper brugeren tilbage i søgeresultaterne. Det er dette hop tilbage, som man som virksomhed for enhver omkostning skal forsøge at undgå, forklarer Larry Kim. Det er en tendens som Google spotter og påsætter en negativ værdi på din rangering. 

Han fastslog dog også, at det bestemt ikke var alle "donkeys" som kunne transformeres til "unicorns". Nogle gange bliver man som virksomhed bare nød til at indse, at det produkt man sælger ikke virker. Brug derfor ikke tid på at optimere disse. Sælg hellere noget helt tredje.

Har du lyst til at læse mere omkring Larry's datadrevne teori, så kan du læse mere omkring det her..

Det var en utrolig spændende dag til SEOday i Kolding, som uden tvivl også vil være en del af mine planer for næste år. Foruden for chancen for at snakke med ligesindede omkring SEO, så er det den perfekte dag til at holde sin egen viden opdateret og netværke med folk i branchen. Personer som dominerer markedet med nyskabende måder at takle Google og rangering. 

Er du i tvivl om, hvorvidt din hjemmeside er optimeret til Google i år 2017 og det mobile index? Har du blot brug for hjælp med at skabe bedre rangeringer? Så skal du være mere end velkommen til at kontakte mig. Vi har altid kaffe på kanden, og er mere end klar på at tage en snak om alle dine udviklingsmuligheder. 

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål. Om cookie-politikker
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Cookie-indstillinger

vm-gdpr - 1 måned

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-Indstillinger.

vm-gdpr-accept - 1 måned

Angiver om cookie-indstillinger er blevet gennemgået / accepteret.

Google Analytics

_ga - 2 år

Denne cookie fra Google bruges til overvågning af trafik på vores hjemmeside og sporing af hver besøgendes antal besøg, tidspunktet for det første besøg, tidligere besøg og det aktuelle besøg.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - 2 år

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adfærd. Sporer den besøgende på tværs af d evices og marketing kanaler.

Google Tag Manager

_dc_gtm_UA-# - Slettes når browseren lukkes

Bruges af Google Tag Manager til at kontrollere opstarten af Google Analytics-koden. # = ID fra Google Analytics.

Mailtrigger

__ lkey - Udløber efter 1 år

Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere, for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

__lvisit - Slettes automatisk efter 5 timer

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Perioden forlænges ved hvert genbesøg.

Youtube

PREF - 8 måneder.

Denne cookie gemmer dine præferencer og andre oplysninger herunder foretrukket sprog, hvor mange søgeresultater du ønsker vist på siden, og om du ønsker at Googles SafeSearch-filter er aktiveret

VISITOR_INFO1_LIVE - 179 dage.

En cookie, som YouTube opretter, der måler din hastighed, for at bestemme om du skal bruge den nye eller gamle afspiller

YSC - Session

Denne cookie oprettes af YouTube-videoservicen på sider med indlejrede YouTube-videoer. Denne cookie bruges ved embed af youtube videoer. HSID, LOGIN_INFO, PREF, SAPISID, SID, SSID: Disse cookies bliver sat via et indlejret YouTube video. De registrerer anonymt statistisk data på f.eks. hvor mange gange en video er set samt hvilke indstillinger der benyttes til fremvisning. Ingen sensitiv data gemmes medmindre du er logget ind på din Google konto. Er dette tilfældet, så forbindes dine valg med din konto – f.eks. hvis du har trykket ”syntes god om” på en video. Maks levetid 2 år.

LeadScoreApp

__ lsv - 5 min.

Bruges for at adskille besøgende.

__ lsk - 1 år.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring.

__lsanno - 5 timer.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

Sleeknotes

SNC - 2 år.

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år.

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik til sleeknotes.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

Google Adwords

ads/ga-audiences - 2 år

Bruges af Google Adwords til at genoptage besøgende, der sandsynligvis vil konvertere til kunder baseret på den besøgendes online adfærd på tværs af websteder.