Nye regler for dig der arbejder med markedsføring!

Hvis du arbejder med markedsføring, har en webshop eller lign., så er det en rigtig god idé at læse med her.

 

 

D. 28. maj 2022 trådte en ny markedsføringslov i kraft. Den nye lov indeholder stramninger, som kan spille en stor rolle i din markedsføring og forretning! De nye regler omhandler:

  • Stramning af reklamer rettet mod børn og unge
  • Øget gennemsigtighed ved onlinetransaktioner 
  • Nye regler for prismarkedsføring
  • Ny bødemodel

Hvis du ikke lige har tid til at læse blogindlægget, så kan du ringe til René Justesen. Han kan fortælle dig om de nye markedsføringsregler.

 

Ring op til Rene

 

Børn og unge

  • Reklamer som omtaler produkter der er uegnede for unge under 18 år, må ikke være rettet mod børn og unge.

  • På de sociale medier må du ikke anvende børn og unge under 15 år i dine annoncer, medmindre det er nødvendigt for at illustrere eller vise dit produkt. Det betyder blandt andet, at du skal være opmærksom på de billeder, du vælger som illustration på dine annoncer f.eks. til Facebook.

Gennemsigtighed 

Stramninger vedrørende øget gennemsigtighed ved onlinetransaktioner har bl.a. følgende to punkter, som kan være relevante for dig:

  • Har du en service/portal, der leverer søgeresultater, så skal der være en tydelig oplysning om enhver form for betalt reklame - dette skal også fremgå, hvis der er betalt et beløb for at opnå højere rangordning af produkter i søgeresultatet.

  • Anvender du brugeranmeldelser af produkter, skal du oplyse hvorvidt, og hvordan du sikrer, at anmeldelserne stammer fra forbrugere, der har anvendt eller købt produktet.

Prismarkedsføring

Hvis du er webshop-ejer, vil de nye stramninger for prismarkedsføring helt sikkert vække din interesse:

  • Fra d. 28. maj er normalprisen på et produkt, den laveste pris produktet har været solgt til i de seneste 30 dage. Tidligere kunne man køre en kortvarig kampagne uden, at det påvirkede normalprisen, men den undtagelse ophæves nu.

  • Derudover er det også et krav, at normalprisen vises sammen med udbudsprisen, hvis udtryk som ”Udsalg”, ”Særtilbud”, ”Black Friday tilbud” osv. anvendes. Det betyder, at en webshop, der eksempelvis udbyder varer som juletilbud, også skal vise den pris samme vare blev solgt for til Black Friday.

  • Der er desuden nye regler om varenumre: Du må ikke lade det samme produkt figurere under flere varenumre, så normalprisen bliver nulstillet.

Ny bødemodel

Hvis man overtræder markedsføringsloven, vil bøderne fremover som udgangspunkt blive fastsat på baggrund af:

  • Virksomhedens omsætning.

  • Bødeniveauet kan dog justeres op eller ned, alt efter om der er tale om skærpede eller forsonende omstændigheder.

 

Læs mere om de nye markedsføringsregler

 

Er du i tvivl, om din markedsføring lever op til de nye krav? Så ring endelig til René Justesen på 69 60 66 22 og få svar.

Kontaktperson: René Justesen 

E-mail: rj@vestjyskmarketing.dk

Tlf: 6960 6622