Nye lovkrav: Webtilgængelighed på webshops. Er du klar?

Siden 2018 har det været et krav, at offentlige hjemmesider skal være webtilgængelige. De skal leve op til en lang række bestemmelser, som vi kommer ind på lige om lidt. Nu udvides kravene til også at omfatte webshops. Og vi kan lige så godt rive plasteret af.

Alle nye webshops skal være webtilgængelige fra 28. juni 2025.

Hvis du inviterer til fest, og du ved, at en af deltagerne lider af sukkersyge, så har du naturligvis sørget for, at der er sukkerfri dessert også. For vi har det ikke godt med at holde nogen udenfor. 

Alligevel er vi nødt til at tale om en gruppe mennesker, der har vanskeligt ved at være med til online-festen. Nemlig dem iblandt os, der lider af et handikap. Og der er jo ingen, der bevidst laver en hjemmeside for at holde hver sjette bruger udenfor. Det er bare ikke noget, mange normalt tænker over.

 

Nye krav til webshops

Som nævnt udvides kravene til også at omfatte webshops. Alle nye webshops skal være webtilgængelige fra 28. juni 2025.

Vi skriver webshops. I lovteksten er der tale om e-handel. Det er altså tale om webshops, rejsesites, biludlejning, sommerhusudlejning og så videre. Der er dog en række forbehold:

  • Eksisterende webshops skal først være klar i 2030, medmindre der foretages væsentlige ændringer.
  • Virksomheder med under 10 ansatte og under €2 mio. i omsætning er undtaget.
  • Der er usikkerhed omkring B2B-webshops, der fungerer som online bestillingssystem, hvor man skal være godkendt og oprettet inden anvendelse. Her afventer vi en klar udmelding fra myndighederne.

 

Kontakt ekspert i webtilgængelighed

 

Omkostning eller investering?

Der skal ikke herske tvivl om, at det koster tid og penge at gøre en webshop webtilgængelig. Men spørgsmålet er så, om det udelukkende er en omkostning, eller om der er ROI?

✔ Den første og umiddelbare gevinst er selvfølgelig, at din platform bliver åbnet for den sjettedel af dine kunder, der før har måttet opgive at navigere rundt.

✔ Men en anden stor gevinst er, at jo mere du arbejder med webtilgængelighed, jo højere scorer du også på søgemaskineoptimering. Den struktur, som webtilgængelighed lægger ned over din platform, har simpelthen en positiv effekt på, hvad Google ser. 

 

Hvorfor er webtilgængelighed vigtigt?

WHO anslår at omkring 15 % af en befolkning har vanskeligt ved at gennemføre et køb på en webshop. Der er omkring 75.000 danskere med synshandikap, og som anvender hjælpemidler i deres brug af internet, e-mail mv. Ifølge Danmarks Radio er ca. 800.000 danskere afhængige af undertekster.

Vestjysk Marketings rejse med tilgængelighed startede i 2018, hvor Ringkøbing-Skjern Kommunes hjemmeside skulle gøres webtilgængelig. Vi måtte meget hurtigt sætte os ind i bestemmelser og teknikker. Gennem vores samarbejde med kommunen om hjemmesiden har vi fået opbygget en bred viden om tilgængelighed. Lige fra designfase til daglig drift.

 

Kontakt ekspert i webtilgængelighed

 

Men hvad er det så?

Lovgivningen forholder sig til de retningslinjer der hedder WGAC 2,1, som du kan se her: https://www.w3.org/Translations/WCAG21-da 

For ikke at overvælde dig med regel-snak, så får du lige de vigtigste punkter her:

  • Sørg for korrekt kontrast mellem tekst og baggrund. Især kritisk ved billedmateriale bag tekst.
  • Tilføj HTML-tags til navigation, så en bruger kan navigere udelukkende ved brug af tastatur.
  • Tilføj ALT-tekster til alle billeder. Og ikke bare et ord, men gerne en sætning.
  • Tilføj ALT-tekster til alle links.
  • Sørg for tydelig markering af alle links, både knapper og tekstlinks.
  • Der skal være et tekstbaseret alternativ til kortvisninger, diagrammer og visuelle præsentationer.
  • Der skal være undertekster på videomateriale med tale.

Ovenstående er selvfølgelig ikke en udtømmende liste, men giver et fingerpeg om de ting, der skal kigges på. Mange punkter handler om at få din hjemmeside/webshop til at samarbejde med de hjælpeværktøjer, der anvendes af handikappede samt at give en bedre oplevelse for brugerne. 

 

Vi er klar til at hjælpe dig

Du er velkommen til at kontakte vores ekspert i webtilgængelighed René Justesen på rj@vestjyskmarketing.dk, hvis du gerne vil have en snak om webtilgængelighed på din hjemmeside eller webshop.

Kontakt ekspert i webtilgængelighed

 

Derudover har vi et gratis webinar om netop webtilgængelighed i kalenderen torsdag d. 26. marts. Tilmeld dig her.