Facebook Retargeting Guide - Lav dynamiske produkt kataloger

Facebook Retargeting Guide

Skrevet af: Kenneth Sangill

Helt tilbage I februar 2015 lancerede Facebook muligheden for at indsætte dynamisk indhold i deres galleriannoncer. Formålet var at gøre det nemt og overskueligt for annoncører, at lave dynamiske reklamer. 

Fra 2015 til dags dato, har der været en dramatisk udvikling i Facebook og dynamiske produktkataloger. En ud af mange annonceformater, som meget vel kan anses som værende en seperat diciplin af annoncering på Facebook. 

Du har uden tvivl lagt mærke til reklamerne i din nyhedsstrøm. I 2015 så de sådan her ud.

Facebook-retargeting

Idag har de gennemgået et par forbedringer, og du kan her se det illustreret på den mobile platform. 

Dynamic-product-ad

Tjen og spar penge på Facebook Retargeting

Disse dynamiske reklamer er kun tilgængelige direkte fra Facebooks eget annoncesystem. Der er ikke udmeldt fra Facebook, at dette nogensinde bliver tilgængeligt for tredjeparter, mit gæt er at det aldrig gør. 

Dette kan dog være en god ting! Tredjeparter tager som ofte en rigtig stor bid af den profit, de laver af mersalg. Dette undgår du fuldstændigt ved at sætte det hele op selv, og når det først er gjort, så vil Facebook automatisk reklamere med dynamiske annoncer til dine kunder. 

Ikke nok med du altså sparer penge ved at gøre det selv, du tjener også flere! Den nye reklametype ser nemlig ud til at give de fleste virksomhedsejere dollartegn i øjnene, Facebook selv har en udtalelse der lyder: 

“Dynamic product ads helps us connect our large product catalog to each unique shopper with relevant and timely product ads. We're seeing strong results, including a 34% increase in click through rate and a 38% reduction in cost per purchase” 

Inden du går i gang med Facebook Retargeting

Når du er nået hertil har du måske indset, at det var værd at give Facebook produkt katalog en chance, men hvordan gør jeg? Det er vigtigt at forstå at disse reklamer fungerer således:

Kunde besøger X indhold på din side, dette udløser et signal til Facebook om, hvilket indhold kunden har set på din hjemmeside vha. en Pixel.

Ved hjælp af den indsamlede data serverer Facebook annoncer til din pre-definerede målgruppe, ud fra den skabelon du har opstillet til dit produkt katalog. 

Kunden får nu vist sin helt personlige annonce ud fra, hvad personen har besøgt på din hjemmeside. Kunden kan klikke sig direkte ind på hvert produkt eller indhold, du har i annoncen.
Hvis dette lyder interessant for dig, og du er parat til at hoppe med på vognen, så kan jeg allerede nu afsløre, at du får brug for en teknikker til at komme helskindet igennem, men slemmere er det altså heller ikke.

Du kan læse guiden til at komme i gang her: https://www.facebook.com/business/a/online-sales/dynamic-product-ads

Hvis du, som de fleste andre på nettet, i øjeblikket finder det besværligt at finde hoved og hale i processen vil jeg her give dig en “step by step” guide til hvad du gør.

Guide til opsætningen af Facebook Retargeting

Opsætning af katalog

Først skal vi have opsat et katalog, så Facebook har noget at slå op i. Uanset om du har en webshop hvor du sælger produkter, eller om du leverer en form for service, skal vi altså have lavet et sted hvor Facebook kan slå op. 

Det sker via et simpelt tekstdokument, kaldet et “feed”, der er bygget op lidt efter samme princip som et excel ark. Denne fil kan du skrive selv, eller få din tekniske samarbejdspartner til at generere automatisk ud fra dit site. Jeg vil klart anbefale, at du får en udvikler til at generere et automatisk feed, og holder denne opdateret gennem et cron-job. Annoncerer du allerede vha. AdWords og har opsat en Google Shopping kampagne, så er halvdelen af arbejdet udført. Du kan nemlig sagtens bruge samme feed til Facebook. 

Formattet på denne fil kan findes her: https://developers.facebook.com/docs/marketing-api/dynamic-product-ads/product-catalog

Når du har dit katalog/feed ved hånden er du klar til at gå igang med opsætningen:

Besøg:  https://business.facebook.com/?business_id=1593289070955551
Tryk på Business Manager menuen øverst i venstre hjørne.
Tryk på “Product catalogs” - finder du under aktiver
Tryk på "Productfeeds"
Tryk på “Tilføj produktfeed”
Udfyld som anvist, og klik derefter på “Tilføj produktfeed”
Udfyld check boksen om at koble et pixel op, og skriv det pixel ID ned.
Giv dit feed et navn, og angiv sti til din fil, enten på serveren, eller på din computer.
Afslut med “Schedule upload”
Dit katalog vil nu blive genereret af Facebook, dette kan tage fra få minutter til nogle timer alt efter størrelse.

Opsætning af pixels

Så skal vi have sat din hjemmeside op til at sende signalet til Facebook om at kunden har set X på sit site. Dette gøres som sagt via et pixel, det er en lille kode der skal indsættes på de sider du ønsker skal udløse at du vil reklamere til kunden. Jeg vil gå ud fra at du allerede har opsat et standard Facebook pixel, og at denne fungerer korrekt. 

Følgende kode indsættes på produkt/service sider:

<script>


fbq('track', 'ViewContent', {
content_ids: ['%PRODUKTID%'],
content_type: 'product'
value: %PRIS%,
currency: '%VALUTA%'
});

</script> 

Det kan virke meget teknisk, men det er det slet ikke. Det eneste du skal forholde dig til er at “%PRODUCTID%“, "%PRIS%" og "%VALUTA%" skal erstattes dynamisk af det angivet til produktet eller din service i dit katalog. Alle webshop systemer kan med lethed klare dette, da de dynamisk bliver genereret for at vise indholdet på din side. Så det er blot sørge for, at dit Facebook hændelse har samme værdier lagt til sig. 

Udover dette kræver Facebook også at man sender dem en hændelse, når der lægges i kurv og købes. Det er næsten samme kode der skal køres som punk 2.1, der skal blot rettes en smule som anvist her: https://developers.facebook.com/docs/marketing-api/dynamic-product-ads/product-audiences/v2.3#setuppixel

Opsætning af dynamiske annoncer

Jeg har valgt at dette punkt forklares via en video da det kan virke som en anstændig proces hvis skrevet i punktform, i virkeligheden er det hurtigt overstået.

For simpelhedens skyld tager jeg udgangspunkt i en annonce der skal kører hos alle der har besøgt os på Trendhim.dk og set et produkt. Jeg vil vise de produkter den besøgende har kigget på i annoncen.

Power editor: https://business.facebook.com/ads/manage/powereditor

Video guide: http://screencast.com/t/sfCGGjp5yLsY : OBS videoguide er af ældre format. Den vil blive opdateret snarest til at vise den nyste version af oprettelsen og Business Manager. 

Nu kører Facebook Retargeting annoncerne

Med lidt stædighed skulle du nu gerne reklamere med dynamisk indhold til dine besøgende via Facebook. Hvis ikke, så kan i altid ringe til Vestjysk Marketing på 97 32 01 08.

Det kan betale sig at være tålmodig med at få opsætningen og annoncerne til at køre, efter lidt fintuning vil din nye produktkatalog generere salg helt automatisk. 

Jeg håber du/i har nydt at læse med! 

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål. Om cookie-politikker
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Cookie-indstillinger

vm-gdpr - 1 måned

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-Indstillinger.

vm-gdpr-accept - 1 måned

Angiver om cookie-indstillinger er blevet gennemgået / accepteret.

Google Analytics

_ga - 2 år

Denne cookie fra Google bruges til overvågning af trafik på vores hjemmeside og sporing af hver besøgendes antal besøg, tidspunktet for det første besøg, tidligere besøg og det aktuelle besøg.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - 2 år

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adfærd. Sporer den besøgende på tværs af d evices og marketing kanaler.

Google Tag Manager

_dc_gtm_UA-# - Slettes når browseren lukkes

Bruges af Google Tag Manager til at kontrollere opstarten af Google Analytics-koden. # = ID fra Google Analytics.

Mailtrigger

__ lkey - Udløber efter 1 år

Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere, for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

__lvisit - Slettes automatisk efter 5 timer

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Perioden forlænges ved hvert genbesøg.

Youtube

PREF - 8 måneder.

Denne cookie gemmer dine præferencer og andre oplysninger herunder foretrukket sprog, hvor mange søgeresultater du ønsker vist på siden, og om du ønsker at Googles SafeSearch-filter er aktiveret

VISITOR_INFO1_LIVE - 179 dage.

En cookie, som YouTube opretter, der måler din hastighed, for at bestemme om du skal bruge den nye eller gamle afspiller

YSC - Session

Denne cookie oprettes af YouTube-videoservicen på sider med indlejrede YouTube-videoer. Denne cookie bruges ved embed af youtube videoer. HSID, LOGIN_INFO, PREF, SAPISID, SID, SSID: Disse cookies bliver sat via et indlejret YouTube video. De registrerer anonymt statistisk data på f.eks. hvor mange gange en video er set samt hvilke indstillinger der benyttes til fremvisning. Ingen sensitiv data gemmes medmindre du er logget ind på din Google konto. Er dette tilfældet, så forbindes dine valg med din konto – f.eks. hvis du har trykket ”syntes god om” på en video. Maks levetid 2 år.

LeadScoreApp

__ lsv - 5 min.

Bruges for at adskille besøgende.

__ lsk - 1 år.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring.

__lsanno - 5 timer.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

Sleeknotes

SNC - 2 år.

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år.

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik til sleeknotes.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

Google Adwords

ads/ga-audiences - 2 år

Bruges af Google Adwords til at genoptage besøgende, der sandsynligvis vil konvertere til kunder baseret på den besøgendes online adfærd på tværs af websteder.