Kend robotternes krav og få bedre placering på Google

Dato: 09/01/2019 - Skrevet af: Christina Løvfall

I disse tider hører vi utrolig meget om robotter. Og det er der en grund til – for hold da op hvor går udviklingen stærkt. Der er snart ikke dét, som intelligente robotter ikke kan. Men vi skal huske, at de kun kan udføre den ene eller anden handling, fordi vi fodrer dem med viden. Så der er stadig brug for menneskehænder og menneskehjerner.

Et eksempel på det, er Googles Quality Raters.

Kender du Googles Quality Raters? Ja, det er faktisk mennesker, som får til opgave af Google at vurdere hjemmesiders kvalitet. Deres viden gives videre til robotterne eller med andre ord algoritmen. Hele vurderingen handler nemlig om, hvorvidt du bliver fundet i søgeresultaterne. En god vurdering kan placere din hjemmeside som nr. 1, og en dårlig kan sende dig helt om på side 14 eller værre.

Det gør de ud fra en 164 sider lang guide, som kan findes offentligt online, hvis nogle skulle have lyst til at gå helt i detaljer. Du kan læse alle 164 sider lige her.

Har du heller ikke tid til det? Så læs med her. Vi fremhæver de fem vigtigste kvalitetsparametre, som du skal være opmærksom på, hvis du vil til tops på Google. Det handler om optimering af din hjemmeside, og det meste er lige til at gå i gang med.

#1 Formålet med hjemmesiden

Din hjemmeside vurderes på, om den har et tydeligt formål – og om du efterlever det. Du skal altså hjælpe dine brugere gennem information, service eller lign.

Det er faktisk næsten nemmere at sige, hvad du ikke må på din hjemmeside:

  • Du må ikke prøve at snyde brugeren.
  • Du må ikke sprede had eller harm.
  • Du må ikke misinformere (gælder især hvis din hjemmeside drejer sig om kost, medicin, jura, investering og lign.).

#2 Indholdets kvalitet og kvantitet

Hovedindholdet er teksten, billederne, blogindlæg, produktbeskrivelser, videoer mv. Sekundært indhold er alt det faste som menupunkter og footer. Disse dele af din hjemmeside er knap så vigtige for Google Quality Raters.

Man hører tit, at antallet af ord er vigtigt. Jo mere du skriver desto bedre. Det er både rigtigt og forkert. I forhold til kvalitet er antallet af ord afgjort af indholdet. Det vigtigste er, at dit indhold er dybdegående og velformuleret. Det betyder, at eksempelvis stavefejl faktisk også har betydning. Så brug lige 10 minutter ekstra og få læst korrektur på jeres webtekster.

Kvalitet i indhold gælder ikke kun for tekst, men også for eksempelvis videoer. Er det en guide så husk at få alle trin med og få forklaret med gode billeder.

På en webshop er kvalitet på dine produktsider også vigtige. Husk både produktbeskrivelse, billede, bedømmelser, eksterne anbefalinger, video og købeknap. Det hele tæller med.

Antal ord og brug af søgeord højner ikke nødvendigvis din hjemmesides kvalitetsbedømmelse hos Google. Du skal have fokus på brugeren.

#3 Ekspertise, autoritet og tillid

Nu handler det om, hvor informationerne kommer fra. Det første er afsenderen eller skaberen. Har vedkommende en uddannelse inden for området eller ekspertise på anden vis? Lad os tage blogindlægget her som eksempel. Forfatteren her er mig Christina. Jeg har læst formidling i alt alt for mange år på universitetet og kombineret det med en god portion erhvervserfaring fra forskellige virksomheder. Så jeg har et godt udgangspunkt for igennem min titel som Online Marketing Konsulent at sige noget om Google og indhold på hjemmesider.

Men det handler ikke kun om skaberen. Hvad med indhold og hjemmeside? Det handler også om, hvor indholdet bliver udgivet, og om vi har tillid til kilden. Her udgives blogindlægget inden for Vestjysk Marketings digitale adresse.

Lad os sætte det lidt i perspektiv. Hvilke forventninger har du til at læse nyheder på dr.dk eller Rokokoposten? Er du ude efter seriøse nyheder har du sandsynligvis mere tiltro til DR. Men er det underholdning, du er på jagt efter? Så lever Rokokoposten jo fint op til forventningen.

Hvordan får du så optimeret din egen EAT (ekspertise, autoritet og tillid)? Det er en opgave, der deler sig i flere grene. For er det EAT for dig som skaber af indholdet eller er det indholdets egen autoritet og troværdighed? Måske er det i virkeligheden rammen om det hele, altså din hjemmesides autoritet og troværdighed, der trænger til det største løft.

Lad os gennemgå dem kort hver for sig:

Skaber: Vis din ekspertise

Det gør du ved at få dit navn ud i verden. Det skal ud og blive set, hørt og gentaget – og naturligvis i en faglig kontekst, som matcher indholdet på din hjemmeside. Det kan du gøre på flere måder:

  • Bliv forfatter
  • Lav en podcast
  • Bliv underviser
  • Skriv anmeldelser og klummer
  • Vær aktiv på de sociale medier
  • Skaf omtale i medierne
  • Deltage i interviews som ekspert på dit område.

Kan du se mønsteret? Det handler om at bakke din faglige viden op og få fortalt nogen, hvad du kan. Som du nok kan fornemme, er det ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden. Men lægger du lidt kræfter i projektet, skal resultaterne også nok følge efter.

Indhold: Præsenter din viden korrekt

Autoritet og troværdighed rimer i Googles sammenhæng på korrekt og bekræftet. Derfor er rådene til forbedring af dit indhold klare:

  • Hav en tydelig afsender på dit indhold.
  • Skriv opdateret og uddybende.
  • Læs korrekt og tjek for fejl.

Derudover kommer et råd, som virkelig kan rykke på resultaterne: Kan du få andre til at henvise, altså linke, til dit indhold, ser Googles Quality Raters det som en anbefaling og bekræftelse af dit indhold som korrekt og brugbart. Her skal det tilføjes, at du helst skal have en henvisning fra en anden hjemmeside, der vurderes højt.

Hjemmeside: Giv dit indhold den rigtige ramme

Sidst men ikke mindst skal du tænke på autoritet og troværdighed på din hjemmeside. Rammen er mindst lige så vigtig som indholdet. Her får du et par råd til at styrke din hjemmesides position overfor Google:

  • Bliv omtalt i medierne
  • Bliv brugt som kilde med links
  • Bliv omtalt af andre eksperter – gerne med links
  • Og få dine kunder, gæster samarbejdspartnere mv. til at skrive en anmeldelse på TrustPilot, Facebook, TripAdvisor eller hvad der nu er relevant for din branche.

#4 Hvem er ansvarlig for indholdet?

Punkt nummer fire lægger sig i slipstrømmen af punkt nummer tre. Det handler om, hvem der står bag hjemmesiden. Er det tydeligt, hvem der er afsender? Alt efter hvilken type virksomhed og hjemmeside du har, er mængden af information naturligvis også forskellig.

Det er knap så vigtigt for en webshop at fremvise en fysisk besøgsadresse. Men kontaktinformationer som telefonnummer og e-mailadresse til kundeservice er helt essentiel. En lokal butik, som gerne vil have kunder ind ad døren, skal derimod fremhæve deres fysisk beliggenhed for at fortælle, hvem de er. Og så skal du selvfølgelig altid have dit logo og dit firmanavn til at fremgå tydeligt.

Lad mig hjælpe dig lidt på vej. Her er blot nogle af de elementer, som kan styrke din hjemmeside med et klart billede af afsenderen:

  • Tydelig kontaktmulighed til kundeservice
  • Information om handelsbetingelser
  • ’Om os’-side
  • Karriere og/eller medarbejderpræsentation
  • Presseside
  • FAQ
  • Henvisning til jeres sociale medier
  • Fremhævede diplomer, certificeringer og andre udmærkelser.

#5 Hjemmesidens omdømme

Det sidste parameter, som fremhæves her, handler om hjemmesidens omdømme. Det handler om at være likeble. Det kan du eksempelvis gøre ved at fremhæve gode historier om kunder, medarbejdere eller leverandører.

Vigtigst er det, at du gør det, som du skriver. Men hvordan får du nu bevist det overfor Googles Quality Raters? Her har du igen brug for lidt hjælp fra kunder, samarbejdspartnere, pressen osv.

Vurderingen af hjemmesidens omdømme kan eksempelvis forbedres gennem:

  • Udmærkelser, priser og certificeringer
  • Gode historier i pressen
  • Deltagelse i faglige fællesskaber
  • Anmeldelser på TrustPilot, Facebook, Google osv.

Noget der især påvirker en hjemmesides omdømme, er anmeldelserne. I Googles guidelines til deres Quality Raters står der selvfølgelig, at alle virksomheder på et eller andet tidspunkt får en dårlig anmeldelse – så ingen grund til panik.

Det, der i stedet bliver vurderet på, er din respons og reaktion. Så få svaret på anmeldelserne – også de dårlige. For selv Google har forståelse for, at der kan være sket en fejl, som du efterfølgende må beklage overfor kunden.

Blev du ramt af ’The medic update’?

Det er slet ikke noget nyt, at Google vurderer vores hjemmesider, men det er først for nylig, at mange har opdaget konsekvenserne. I august 2018 lancerede Google en større opdatering af deres algoritme, som vurderer hjemmesiders kvalitet. Den ramte især virksomheder, der rådgiver brugerne om emner, der med forkerte information kan få store konsekvenser. Det er eksempelvis inden for medicin, jura, investering og kostvejledning.

Disse virksomheder – især medicinalvirksomheder og lign. – oplevede et kraftigt dyk i deres synlighed på Google. Ændringen har nemlig gjort, at denne branche skal have MEGET høj sidekvalitet for at slå igennem på søgninger.

Det kan lyde skræmmende og voldsomt, men der er hjælp at hente. Google har allerede i løbet af efteråret justeret en anelse på algoritmen, så nogle brancher er på vej tilbage til tidligere niveauer. Er det endnu ikke tilfældet for din hjemmeside vil vi her hos Vestjysk Marketing rigtig gerne hjælpe og rådgive dig til at blive mere synlig på Google.

 

Vi arbejder naturligvis med parametrene herover, men også med søgemaskineoptimering generelt. Vores SEO-arbejde kan du læse mere om lige her – Men du er også velkommen til at kontakte os direkte på telefon 97 32 01 08 eller e-mail info@vestjyskmarketing.dk.