Overblik: Regler for LinkedIn annoncering

Med mere end 2,5 millioner danske brugere og mere end 640 millioner brugere på verdensplan har LinkedIn også meldt sig kraftigt ind på markedet for dine annoncekroner. Mange oplever dog udfordringer med at komme i gang. Der er helt særlige regler for de forskellige annoncetyper, og det kan virke som en jungle, de første par gange.

8. december 2019. Skrevet af: Christina Løvfall

Hos Vestjysk Marketing vil vi gerne hjælpe dig bedre i gang og forhåbentlig udenom frustrationerne. Derfor har vi samlet et overblik med de mest almindelige annoncetyper og deres vigtigste regler. Læs med her.

Derfor skal du annoncere på LinkedIn

LinkedIn er et professionelt netværk, som har gode muligheder for B2B virksomheder. Her kan du, som på mange andre platforme, skabe leads, trafik til din hjemmeside og øge kendskabet til dit brand.

Baseret på jobtitler, geografi, brancher og meget andet kan du målrette din annoncering i forhold til dit produkt. Samtidig menes 4 ud af 5 brugere på LinkedIn at være beslutningstagere i en virksomhed eller afdeling – og dem vil du jo gerne have fat i.

LinkedIn adskiller sig fra eksempelvis Facebook ved at have fokus på professionelle fællesskaber fremfor deres private interesser.

Skal vi hjælpe dig med LinkedIn?

Se mere om mulighederne på sociale medier

 

Typer af annoncer på LinkedIn

Der findes en række forskellige typer af annoncer, også kaldt sponsoreret indhold, på LinkedIn. De fleste annoncer vises i brugernes news feed blandet med organiske opslag.

Tidligere var det sponsorerede indhold begrænset til simple opslag med tekst, et enkelt billede og et link. Denne type eksisterer stadig som en klassiker, men heldigvis har LinkedIn udvidet vores muligheder igennem de seneste år.

Lad os gennemgå et par af de mest brugte annoncetyper.

Få hjælp til LinkedIn for et fast budget

Se vores VækstPakker

 

Videoannoncer på LinkedIn

Det kan være svært at fange brugernes opmærksomhed på de sociale medier. Derfor har video vist sig at være et populært element for at tiltrække mere engagement og interaktion. Din videoannonce vises i brugernes news feed blandt det organiske indhold.

Specifikationer

Varighed: 3 sekunder – 30 sekunder (TIP: De mest effektive videoannoncer er under 15 sekunder).

Layout: Vandret. Lodrette video virker i skrivende stund kun i organiske opslag.

Filstørrelse: Mellem 75 KB og 200 MB

Filformat: MP4

Pixels og format: Vælg mellem følgende formatforhold.

  • 360 pixels (480 x 360; bredt format 640 x 360)
  • 480 pixels (640 x 480)
  • 720 pixels (960 x 720; bredt format 1280 x 720)
  • 1080 pixels (1440 x 1080; bredt format 1920 x 1080)

Undertekster: Skal være i SRT-format (TIP: Brug eventuelt Youtubes gratis værktøj til undertekster og eksporter dem som SRT.

Overskrift: Brug op til 70 tegn for at undgå afkortning på de fleste enheder. Du kan skrive op til 200 tegn.

Link: Alle links skal indeholde ”http://” eller ”https://”, og du må bruge op til 2.000 tegn (TIP: brug evt. en linkforkorter som bit.ly)

Call to action: Vælg mellem tilgængelige handlinger ved oprettelse.

Karruselannoncer på LinkedIn

Du kender dem sikkert fra Facebook. Det er de annoncer, hvor du kan bladre igennem en række billeder. På LinkedIn kan du oprette op til 10 af de såkaldte kort, som kan tilpasses med hvert deres billede og budskab.

Det er en oplagt måde at vise mere indhold i samme annonce. Du kan eksempelvis vise forskellige aspekter af din virksomhed og sende brugerne til specifikke landingssider for hvert af dine arbejdsområder.

Med karruselannoncer holder du ofte brugernes opmærksomhed længere, da de skal interagere med annoncen. Karruseller er forholdsvis nyt på LinkedIn, men erfaringer fra andre medier som Facebook siger, at du med fordel kan lege med det grafiske udtryk og skabe sammenhæng i dine karruselkort.

Specifikationer

Introtekst: Brug optil 150 tegn for at undgå afkortning på de fleste enheder. Du kan skrive op til 255 tegn.

Antal kort: Lav mellem 2 og 10 kort.

Filstørrelse pr. kort: max 10 MB

Anbefalede pixels: 1080 x 1080 pixels

Filformat: JPG, PNG og GIF (kun ikke-animerede)

Antal tegn pr. kort: 45 tegn

OBS! Når først din annonce er gemt, kan du ikke redigere i dine karruselkort.

Tekstannoncer på LinkedIn

Tekstannoncer er de små annoncer i højre side ved siden af dit news feed. Annoncer i højre side vises kun på computer.

Når du vælger en tekstannonce, kan du tilføje en overskrift, en kort tekst og et billede. Billedet er valgfrit.

Specifikationer

Billedformat: 100 x 100 pixels

Overskrift: Brug op til 25 tegn inkl. mellemrum

Beskrivelse: Brug op til 75 tegn inkl. mellemrum

Link: Alle webadresser skal indeholde ”http://” eller ”https://”

Din tekstannonce vises i følgende forskellige størrelser:

  • 300 x 250 pixels
  • 17 x 700 pixels
  • 160 x 600 pixels
  • 728 x 90 pixels
  • 496 x 80 pixels

Annoncer med et enkelt billede

Annoncer med et enkelt billede er en af de mest klassiske annoncetyper med en indledende tekst og et billede. Den vises i dine brugeres news feed blandt det organiske indhold.

Specifikationer

Antal tegn til tekst: Brug op til 150 tegn for at undgå afkortning på de fleste enheder. Du kan skrive op til 255 tegn i alt.

Link: Alle links skal indeholde ”http://” eller ”https://”. Dit link tæller med i antal tegn for din tekst og links over 23 tegn forkortes automatisk (TIP: brug evt. en linkforkorter som bit.ly).

Visningsstørrelse for billede: 1200 x 627 pixels (1.9:1 ratio). OBS! Billedets bredde skal være minimum 400 pixels. Ellers vises billedet som miniature til venstre på opslaget fremfor under teksten.

Filstørrelse: Max. 100 MB

Understøttede filformater: JPG, JPEG, PNG, GIF (ikke-animerede)

Hvad koster annoncering på LinkedIn?

Hvor mange pengene du vil bruge på LinkedIn, er naturligvis helt op til dig selv – og du kan til enhver tid stoppe dine annoncer på LinkedIn.

Dit budget bør afspejle størrelsen på din målgruppe og antallet af kampagner. Netop fordi annoncebudgetter for LinkedIn er meget individuelle, får du heller ingen konkrete tal her. Derimod vil vi gerne fortælle om tre måder, hvorpå du kan kontrollere dit budget:

  1. Den første er at sætte et dagligt budget, hvor du angiver det beløb, du er klar til at bruge pr. dag. Det kan være en fordel, hvis din annonce skal køre løbende.
  2. Den anden mulighed er at lave et specifikt budget. Det kan være en fordel til kampagner, der skal køre i en afgrænset periode. Her indtaster du perioden og det samlede budget. Så fordeler LinkedIn beløbet.
  3. Den tredje mulighed er baseret på budgivning i forhold til dine ønskede resultater. Her angiver du, hvad du er klar til at betale pr. klik, eksponering eller lignende. Sidstnævnte kræver en anelse mere erfaring end de to første.

Få hjælp til LinkedIn annoncering

Vil du gerne godt i gang med annoncering på LinkedIn? Så kan du med fordel kontakte os. Hos Vestjysk Marketing er vi altid klar til at assistere eller give et par gode råd, så du kan få succes med din digitale marketing. Lad os hjælpe med at sætte dine første kampagner op eller drive hele din aktivitet på sociale medier, så du får god sammenhæng på alle kanaler.

Ring eller skriv til vores digitale marketingchef Ole Stampe Larsen på ole@vestjyskmarketing.dk eller 69 14 86 50. Så finder vi sammen den bedste løsning til dig.