Skab flere købeklare leads med inbound marketing

Inbound marketing handler om at skabe værdifulde relationer, som kan blive til salg. Det handler altså om leadgenerering. Du skal vise dig som specialist, være generøs med din viden og være der, når din potentielle kunder er klar til at lytte. Lad os dykke lidt længere ned i, hvad det egentlig kræver.

Dato: 01/05/2019 - Skrevet af: Christina Løvfall

Kerneprincippet i inbound marketing er, at der skal lægges lokkemad ud på digitale platforme, som folk kan finde, når de står og mangler viden eller inspiration.

Du gør det sikkert allerede. Det kan nemlig ske på mange måder: På LinkedIn, på Facebook, på YouTube, på din hjemmeside, som blogindlæg, case stories og den slags.

Det vigtigste er, at materialet ligger derude og bliver fundet. For når en eller anden sidder med et konkret problem og leder efter en løsning på nettet, så finder de forhåbentlig dit indhold.

Det er her, mange virksomheder bliver skræmte, for de ved, hvor svært det er at få hevet bare tre årlige historier ud af hele organisationen til et nyhedsbrev. Men selv det findes der en løsning på.

For når du skaber godt indhold, skal du bruge det, indtil der virkelig ikke er mere tilbage. Genbrug materialet, skriv det om, kort det ned, præsenter det på tyve forskellige måder – det er ikke så svært som det lyder. Overvej hvor forskelligt budskabet bliver blot ved at skifte billedet på dit Facebookopslag.

Viden giver merværdi og åbner døre

Når du ved lidt om inbound marketing, ser du det lige pludselig alle vegne.

På netaviserne er der eksempelvis indhold, der ligner redaktionelt stof, men som er artikler, der er skrevet og betalt af en annoncør. Et eksempel er et firma, der gerne vil sælge iPads, spil-apps eller streamingtjenester til børn, og som skriver artikler med titler som ”Sådan kommer I levende gennem kør-selv-ferien” eller lignende.

Det er sjovt, det er lærerigt, og det virker generøst: Her er nogen, der forstår det, jeg bøvler med på en ferierejse, og som har en skarp vinkel på det. Via deres artikler leder de dig til deres side med aktuelle tilbud, nyhedsbrev og sociale medier – og så har firmaet fået sig et virkelig varmt lead mere. Smart!

Gør det lettere at vælge dig som leverandør

Uanset om du arbejde B2B eller B2C handler det om at passe sammen. I B2C er det ofte et spørgsmål om kemi og forståelse, hvor det som B2B er mere på et strategisk plan.

Dine kunder leder efter leverandører eller samarbejdspartnere med de analyser, holdninger eller viden, som de ikke selv har. Det er din vej ind i relationer, som kan være svære at bryde. Som privatperson bliver det hurtigt en vane at klikke ind på den samme hjemmeside for at finde sko til børnene sæson efter sæson – og som virksomhed kan det være omkostningstungt at skifte leverandør.

Den traditionelle værktøjskasse i salgs- og marketingafdelingen består af jeres konventionelle marketing mix: Website, brochurer, udstillinger, præsentationer, kampagner og direct mails. Det skal I selvfølgelig stadig have – og så skal I begynde at tænke i inbound-baner.

For Inbound er som sagt ikke en erstatning. Det er en ekstra måde at booste jeres brand, at få skabt de bedst kvalificerede leads og at få styrket jeres konkurrencekraft. I skal positionere jer som specialister og dermed være dem, som kunderne går til.

Inbound marketing er ganske enkelt en ny markedsføringsmetode, der supplerer – ikke erstatter – de velkendte veje. Med inbound marketing taler du direkte til kunderne på det tidspunkt, hvor de er parate til at lytte.

Pyh det lyder lidt tidskrævende – men det fede er, at det kan automatiseres! Når hele setuppet er klar, skal maskinen i princippet bare smøres med lidt content i ny og næ, og det kan du jo lægge en plan for.

Men hvordan gør man det?

Det at kaste sig over inbound marketing er i virkeligheden bare et spørgsmål om at få struktur på meget af det, I gør i forvejen:

  • I har et website
  • I har nogle brochurer
  • Måske nogle case stories
  • Måske har I nogle videoer allerede
  • Og I har temmelig sikkert også et nyhedsbrev

I er med andre ord allerede vant til at skabe indhold, der fortæller om jer.

Nu handler det bare om virkelig at målrette indsatsen. Sæt dig i kundens sted og tænk over, hvilket behov dit produkt egentlig løser. Det er banalt og børnelærdom for den, der arbejder med salg og marketing. Alligevel sker det alt for ofte, at en virksomhed falder for fristelsen til at tale om sig selv i stedet.

Det er slut nu. Det handler om dine potentielle kunder. Ofte kræver det professionelt hjælp ude fra for at komme tilbage på sporet – men det er også helt i orden. Hos Vestjysk Marketing er vi altid klar til at hjælpe.

Sammen kan vi lægge en plan for, hvordan vi skaber sammenhæng i jeres marketing mix – både online og offline. Vi tager også snakken om, hvilke medier, der kan give værdi for jer, og hvor mange ressourcer, der skal sættes af.

Det med ressourcerne… Det her er det ømme punkt. For selvfølgelig koster det at få nogen til at drive et inbound system og at få skabt noget godt, præcist og relevant indhold i form af videoer, blogindlæg, opdateringer på sociale medier, artikler, cases og så videre – uanset om I bruger interne eller eksterne kræfter.

Meget kan automatiseres, men der skal stadig skrives, fotograferes, illustreres og projektledes. Det kræver mandetimer, og så har vi endnu ikke snakket om, hvem der skal få alle de gode idéer til indhold. Det kunne være os, du skal have fat i. Ring til os på 97 32 01 08 eller skriv til info@vestjyskmarketing.dk.

Første skridt

Inden det bliver alt for uoverskueligt, så lad os starte et meget konkret sted. Få jeres indsats sat i system. Brug eksempelvis HubSpot til at samle alt det arbejde, der skal skaffe nye leads. Samtidig kan salgsafdelingen få gavn af CRM-delen, så ingen bliver glemt og I kan lære af jeres succeser.

Du kan læse meget mere om HubSpot og fordelene her.