Har du styr på Consent Mode V2?

I november 2023 fik vi en tidlig julegave af Google, nemlig Consent Mode V2. Det er en opdateret funktion fra Google, som giver din virksomhed endnu bedre mulighed for at tilpasse de Google-tags, som du bruger til at spore brugernes samtykke til annoncering og analyse.

Annoncerer du på Google med Google Ads? Så er det vigtigt, at du læser denne artikel. Men selv hvis din virksomhed ikke har aktiv annoncering, er der fordele for dig med Consent Mode V2. Det handler altså om data. Det kan hurtigt blive lidt teknisk, men her får du den korte version:

For at kunne fortsætte med at bruge Google Ads skal du implementere Consent Mode V2 inden 6. marts 2024.

Derudover giver Consent Mode V2 dig mulighed for at genvinde anonymiserede data. Dataen er fortsat anonym, men med hjælp fra machine learning kan Google Analytics 4 eksempelvis give et estimat på, hvor mange konverteringer du er gået glip af.

I den nye version af Consent Mode kigger Google på brugerens samtykke. Consent Mode bruges til:

  • At se hvad brugeren har givet samtykke til.
  • At tilpasse hvad og hvordan der trackes.
  • At fange ellers ikke sporbare konverteringer vha. anonyme pings, AI og machine learning.

 

CMP og cookiebanner er et krav

Consent Mode V2 kræver, at du bruger en Consent Management Platform (CMP) som f.eks. Vestjysk Marketings GDPR-modul. Din CMP sørger for at indsamle brugerens samtykke til bl.a. marketing og statistik cookies og samtidig sætte Google Consent Mode. Altså sørger GDPR-modulet for, at Google hele tiden kan se den aktuelle status på din brugers samtykke, så Google kan tracke korrekt.

En Consent Management Platform sørger for at indsamle dine brugeres samtykke ved brug af et cookiebanner, som vi alle kender fra mange forskellige hjemmesider i dag. I cookiebanneret bliver brugeren bedt om at tage stilling til forskellige typer af samtykke og viser også en liste over hvilke cookies og tredjeparter, der får adgang til dine data.

 

Få hjælp til GDPR-MODUL

To nye parametre og to måder at tracke på

I Consent Mode V2 er der i alt syv parametre, som Google bruger til tracking. De to nyeste parametre hedder ad_user_data og ad_personalization.

  • ad_user_data: Dette parameter styrer, om førstepartsdata, f.eks. burgerdata og købsdata, kan sendes til Google til reklameformål.
  • ad_personalization: Dette parameter styrer, om der må laves personlig markedsføring (remarketing) for brugeren.

Hvad sker der hvis jeg ikke bruger Consent Mode v2?

Hvis de to nye parametre ikke sættes korrekt, når brugeren giver samtykke, vil du ikke kunne oprette specifikke målgrupper eller lave personaliseret markedsføring (remarketing) med Google Ads.

I Consent Mode V2 er der to måder at tracke på: Basic og Advanced.

  1. Med Basic Consent Mode stopper du tags fuldstændigt, og ingen data indsamles, før brugeren giver samtykke til det. Dette er samtidig den mest strikse tilgang.
  2. Med Advanced Consent Mode kan du tracke med anonyme pings. Ved hjælp af AI og machine learning bliver disse anonyme pings brugt til at spore anonyme konverteringer, som ellers var gået tabt. Altså genvinder du noget af den tabte data og kan bruge den i Googles værktøjer.

Ja – det blev hurtigt ret teknisk. Vil du vide mere om, hvordan det kan gøre en forskel i din forretning? Kontakt vores ekspert i Google-tags Kevin From på kf@vestjyskmarketing.dk. 

 

FÅ HJÆLP TIL CONSENT MODE V2