Konverter online trafik til kunder

En konvertering er når en besøgende på din hjemmeside gør, hvad du gerne vil have dem til. Det kan være at købe noget i din webshop, tilmelde sig nyhedsbrevet, booke et møde, bestille et katalog osv. En hjemmeside bør altid være opbygget mod, at brugeren skal gøre noget. Konverteringsoptimering er en betegnelse for det arbejde, du gør for at få flere besøgende til at konvertere.

Det vil altså sige, at får du en masse besøgende ind på din side, uden at brugerne udfører konkrete handlinger, så er konverteringsoptimering et godt sted at fokusere for dig.

Hos Vestjysk Marketing hjælper vi vores kunder frem mod online succes. Det gør vi blandt andet ved at sikre, at de potentielle kunder, som besøger dit site, genererer konverteringer enten ved reelle handlinger eller køb. 

10 årsager til at virksomhedens hjemmeside ikke skaber leads

Virksomheden har en flot hjemmeside. SEO-arbejdet er på plads og der er “godt gang” i mediespendet på Google Ads og Facebook.

Alligevel “vælter” det ikke ind med forespørgsler. Det er et typisk faktum, når vi taler med nye kunder.

Derfor har vi udarbejdet denne tjekliste med 10 anbefalinger:

  1. Kend dit mål!
  2. Gør konkurrencefordelene synlige og enkle at forstå
  3. Øg indlæsningshastigheden af dine sider
  4. Optimer dine formularer
  5. Gør det let at kontakte dig
  6. Tænk i landing pages og inkluder tydelige call-to-actions på alle sider
  7. Brug knaphed og tidsbegrænsning
  8. Brug testimonials for at opbygge tillid
  9. Giv brugerne noget igen
  10. A/B splittest dine ændringer

Tip nr. 1 - Kend dit mål!

Hvilken kunderejse skal de besøgende igennem på hjemmesiden? Skal de ringe? Skal de udfylde en formular? Tilmelde sig et kursus eller måske noget helt fjerde?

Opstil dine konverteringspunkter i prioriteret rækkefølge således, at en online booking eksempelvis har en større værdi end en nyhedsbrevstilmelding. Når du kender og har rangordnet dine konverteringspunkter, skal disse punkter sættes op som mål i Google Analytics. Det sikrer, at du kan holde øje med hvilke af dine trafikkanaler, der rent faktisk giver relevant trafik, der også konverterer. Du kan samtidigt holde øje med konverteringsraten = Antal besøgende sat i forhold med konverteringshandling. Denne data skal du nemlig anvende i forhold til de øvrige 9 tips, der skal sikre din virksomhed øget konvertering og dermed flere kunder i forretningen.

Tip nr. 2 - Gør konkurrencefordelene synlige og enkle at forstå

Én besøgende er kun kort tid på din hjemmeside og bruger måske 2-5 sekunder til at finde ud af hvad virksomheden står for. Er det relevant for dem og hvorfor de skulle vælge dig fremfor den næste virksomhed i søgeresultaterne?

Derfor: Sørg for, at det på alle sider er let at afkode dine konkurrencefordele. Kan det siges med fotos eller en enkelt sætning er det at foretrække, da det er hurtigt at afkode. Er dit budskab mere kompleks, kan illustrationer eller videoer give stærke resultater.

Se her, hvordan du kan formulere dit budskab med fotos og videoer.

Tip nr. 3 - Øg indlæsningshastigheden af dine sider

Den tid det tager fra dine brugere trykker sig ind på din hjemmeside og til indholdet vises, er afgørende for, om de overhovedet bliver og hvor meget de vil klikke rundt på hjemmesiden.

Dine besøgende er utålmodige! Derfor er indlæsningshastigheden altafgørende! Jo hurtigere din hjemmeside vises, jo bedre. Her kan du heldigvis selv gøre rigtig meget.

Mængden og størrelsen af fotos og videoer står ofte for mere end 90% af sidestørrelsen og ved at komprimere disse, kan du øge hastigheden betragteligt. Derudover er der en række tekniske elementer, der kræver programmørindsigt. 

Du kan med fordel læse vores simple guide til hastighedsoptimering.

Løs det du selv kan og tag fat i din udvikler for resten. Dine kommende kunder vil takke dig; og Google vil alt andet lige give hjemmesiden en bedre ranking.

Google ”straffer” nemlig langsomme hjemmesider!

Du kan teste hastigheden på din egen hjemmeside her.

Tip nr. 4 - Optimer dine formularer

Når det handler om leadgenerering, er kontaktformularen et must. At designe en kontaktformular er i princippet enkel og ligetil - men selv enkelte ændringer, kan få stor effekt på konverteringsgraden. Test derfor dine kontaktformularer!

3 hurtige tips til formularer:

  • Sørg for en god – sælgende – tekst. Kunden skal lynhurtigt kunne afkode hvad man opnår ved at udfylde formularen
  • Begræns antallet af inputfelter mest muligt
  • Spørg kun efter telefonnummer, hvis det er streng nødvendigt og meget tydeligt hvad du vil bruge det til

Se hvordan vi kan hjælpe med netop din kontaktformular.

Tip nr. 5 - Gør det let at kontakte dig

Vil du gerne have dine brugere til at kontakte dig? - Gør det så let og enkelt som muligt.

Alle brugere har deres foretrukne kommunikationsform, derfor anbefaler vi en bred tilgængelighed på telefon, chat, email, formularer osv. Det øger chancen for henvendelser.

Gør det gerne meget synligt på hjemmesiden. Telefonnummer og email bør være i både top og bund af alle sider. Brug gerne "popups" til at sikre opmærksomhed på dine kontaktformularer.

Tip nr. 6 - Tænk i landing pages og inkluder tydelige call-to-actions på alle sider

De besøgende kommer ikke kun ind via din forside. De kommer fra Google, Facebook eller en helt tredje kilde og lander derfor typisk ”længere nede” i menustrukturen. De forventer at kunne få relevante svar på deres spørgsmål. Tænk derfor på hvordan undersiderne kan tage godt imod de besøgende, og brug landing pages i forhold til kampagner.

Giv de besøgende hurtige og klare svar og en god oplevelse. Når de er ”fanget ind”, er det vigtigt det står soleklart, hvad det oplagte næste step er.

Det kan eksempelvis være en ”stor” knap, der leder dem videre, en formular eller en opfordring til at ringe.

MED ANDRE ORD:
Alle dine sider bør have en klar call-to-action.

Tip nr. 7 - Brug knaphed og tidsbegrænsning

Hvorfor skal jeg gøre det nu, når jeg kan gøre det i morgen? Et af de ældste psykologiske tricks til at få folk til at tage beslutningen her og nu, er at skabe en fornemmelse af knaphed eller tidsbegrænsning.

Er der kun 4 pladser tilbage på dit kursus eller udløber din kampagne med rabat til midnat, så brug det! Med simple begrænsninger, kan du få folk til at tage en beslutning nu, i stedet for at udskyde den.

Se for eksempel, hvordan tidsbegrænsning kan udnyttes til et godt emnefelt til E-mail Marketing.

Tip nr. 8 - Brug testimonials for at opbygge tillid

De besøgende på en hjemmeside vil kun konvertere, hvis de har tillid til din virksomhed. En god ”om os” side, klare politikker og fotos af medarbejdere, kan hjælpe et stykke af vejen.

Men intet slår en anbefaling:
Eksterne anmeldelsessteder som Trustpilot, Google, Facebook, Tripadvisor osv. bliver flittigt brugt til at vurdere din virksomhed. Har du ikke allerede styr på hvad der står om din virksomhed - så tjek det ud nu og påvirk det så positivt du kan.

Har du gode anmeldelser, kan det være en fordel at bruge dem på siden, så de kan hjælpe med at skabe tryghed hos dine besøgende.

Du kan også bruge logoer fra dine samarbejdspartnere, brancheforeninger osv. for at skabe tillid.

  

Tip nr. 9 - Giv brugerne noget igen

Hjælp dine besøgende til at tage en beslutning - ved at give brugerne noget igen. Eksempelvis når du ønsker, at de besøgende skal tilmelde sig dit nyhedsbrev,  udfylde en kontaktformular eller ringe til dig.

Det kan eksempelvis være:

“Tilmeld dig vores nyhedsbrev og deltag i konkurrencen”
“Udfyld formular og få vores gratis e-bog om XXX tilsendt”
"Ring til os, så svarer vi på dine spørgsmål"

 

Tip nr. 10 - A/B splittest dine ændringer

Mange konverteringsoptimeringer du kan lave på din hjemmeside kan opnås med almindelig sund fornuft. Du kan dog aldrig vide dig sikker på, om ændringerne matcher brugernes ønsker og om de giver den forventede effekt. Derfor bør du i mange tilfælde A/B splitteste dine ændringer.

Med en A/B splittest ser 50% af dine besøgende ændringen, mens de resterende 50% ser den eksisterende som kontrol. På den måde kan du upåvirket af andre faktorer som tid, vejret, kampagner osv. se hvilken version, der performer bedst.

Vi anbefaler Visuel Website Optimizer. Her kan du teste en masse ting af, uden nødvendigvis at skulle involvere din udvikler.

Er du klar til en VækstAftale?

VækstAftalen er Vestjysk Marketings unikke koncept, der sikrer fokus, resultater, evaluering og vækst. En VækstAftale med os sikre din virksomhed et 360 graders online fokus.

Se mere her

Hvilke trafikkilder skaber salg?

Få en komplet oversigt over alle de steder der sender trafik ind på din hjemmeside. Er det Google, Facebook eller dine nyhedsbreve der skaber mest salg?

Se mere

Vil du øge din omsætning?

Digital marketingchef, Ole Stampe Larsen

Få mere trafik til din hjemmeside!

Med søgemaskineoptimering kan du for en relativ lille investering øge trafikken til din hjemmeside.

Hvilke trafikkilder skaber salg?

Med Google Analytics får du en komplet oversigt over alle de kanaler som skaber trafik og konverteringer. Er det Google, Facebook eller dine nyhedsbreve der skaber mest salg?

Øg trafikken med email marketing!

Email marketing er et fantastisk medie til at holde kontakten med dine potentielle kunder, med salg og mersalg for øje.

Få mere ud af din forretning


Lad os tage en snak om, hvordan vi skaber vækst for dig!

Når du udfylder formularen, accepterer du samtidigt, at vi må kontakte dig. Se vores generelle betingelser her.