Hvad er et Responsive webdesign? - Læs mere her

Har du brug for et Responsive webdesign?

Skrevet af: Brian Kristiansen

responsivt webdesign 

(OBS: Pr. den 21. april 2015 er mobilvenlighed en ranking faktor i googles søgealgoritmer. Dette understreger vigtigheden af at have en mobilvenlig side, da man potentielt kan miste en masse kunder pga. lavere placeringer. Kontakt os i dag på 97320108 eller skriv en mail på info@vestjyskmarketing.dk)

Hvad er Responsive webdesign?

I 2010 beskrev den amerikanske webdesigner og speaker, Ethan Marcotte, for første gang om responsive webdesign i en artikel for "A List Apart". En teori om, at kunne være fleksibel med Webdesign og kodning, for at kunne tilpasse sig de mange nye skærmstørrelser på de nye smartphones og tablets.

Siden da er responsive webdesign blevet noget af det vigtigste indenfor webdesign. Med fluid grids og det intelligente CSS media queries går koden ind og aflæser skærmen, og justerer så derpå webdesignet efter skærm- og pixelindstillinger.

Det er ikke længere nok, at hjemmesiden vises ordenligt på en computerskærm. Nu skal den også kunne vises på mange forskellige skærmstørrelser, store som små. Det kræver noget mere arbejde, javist, men med en responsive hjemmeside er du garanteret en hjemmeside, der også kan ramme den stadig voksende mobile målgruppe.

Responsive webdesign slår igennem i 2013

2013 ser ud til at være året for responsive webdesign. Alle har en mobil, hvis ikke to. Din smartphone kaldes ikke smart fordi at den ser flot ud – den kaldes smart, da den kan være lige så avanceret som din bærbare computer - måske endda mere.

Der er et stadig voksende antal af mobile enheder, der kan gå på internettet, og hurtigt og nemt søge oplysninger hvor end du befinder dig. Dette har stor betydning for brugen af smartphones. Hele 89% af alle smartphone ejere bruger nemlig deres smartphone gennem hele dagen, hvor de med 84% bruger deres smartphone til at browse på nettet - kun 8% fra at være på højde med sms’er.

Risikoen for, at den mobile bruger bouncer fra din ikke-responsive hjemmeside er stor, for din hjemmeside vil simpelthen være ude af proportion på den lille smartphoneskærm, og det er en dårlig oplevelse for brugeren. Den mobile bruger ender med at bruge unødvendige og irriterende manøvrer som f.eks. konstant zoom og trykken på forkerte knapper.

Responsive webdesign er løsningen, så der er ingen undskyldning for ikke at få din hjemmeside gjort klar til den mobile målgruppe.

Har du brug for et Responsive webdesign?

Hvis du er i tvivl om vigtigheden af det, så kig i din Google analytics og se hvor meget den mobile målgruppe har vokset over de sidste 2 år. Det er sandsynligvis en stor andel af de besøg, du får på hjemmesiden – og hvis de ikke konverterer lige så godt, eller har en større afvisningsprocent, så har din hjemmeside et problem.

Vi råder dig til, at få din hjemmeside gjort responsive nu, fremfor at du venter. For vi garanterer dig – alle hjemmesider i fremtiden må og skal være responsive.

Eksempler på Responsive webdesigns

Vil du se eksempler på hvordan responsive webdesigns kan gøres, så har vi her samlet nogle eksempler. Prøv og tag fat i dit browser vindue, skaler den til siden, og se så hvad der sker med hjemmesidernes opsætning. Smart, ikke sandt?

http://www.harvard.edu/ 
http://bahs.com/
http://www.digitalatelier.ro/#/work 
http://www.burton.com/ 
http://www.greenboxpromo.com/

Vi har også netop lanceret et nyt rejsebureau i et responsive webdesign – tag et kig her:
www.hideaways.dk

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål. Om cookie-politikker
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Cookie-indstillinger

vm-gdpr - 1 måned

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-Indstillinger.

vm-gdpr-accept - 1 måned

Angiver om cookie-indstillinger er blevet gennemgået / accepteret.

Google Analytics

_ga - 2 år

Denne cookie fra Google bruges til overvågning af trafik på vores hjemmeside og sporing af hver besøgendes antal besøg, tidspunktet for det første besøg, tidligere besøg og det aktuelle besøg.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - 2 år

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adfærd. Sporer den besøgende på tværs af d evices og marketing kanaler.

Google Tag Manager

_dc_gtm_UA-# - Slettes når browseren lukkes

Bruges af Google Tag Manager til at kontrollere opstarten af Google Analytics-koden. # = ID fra Google Analytics.

Mailtrigger

__ lkey - Udløber efter 1 år

Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere, for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

__lvisit - Slettes automatisk efter 5 timer

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Perioden forlænges ved hvert genbesøg.

Youtube

PREF - 8 måneder.

Denne cookie gemmer dine præferencer og andre oplysninger herunder foretrukket sprog, hvor mange søgeresultater du ønsker vist på siden, og om du ønsker at Googles SafeSearch-filter er aktiveret

VISITOR_INFO1_LIVE - 179 dage.

En cookie, som YouTube opretter, der måler din hastighed, for at bestemme om du skal bruge den nye eller gamle afspiller

YSC - Session

Denne cookie oprettes af YouTube-videoservicen på sider med indlejrede YouTube-videoer. Denne cookie bruges ved embed af youtube videoer. HSID, LOGIN_INFO, PREF, SAPISID, SID, SSID: Disse cookies bliver sat via et indlejret YouTube video. De registrerer anonymt statistisk data på f.eks. hvor mange gange en video er set samt hvilke indstillinger der benyttes til fremvisning. Ingen sensitiv data gemmes medmindre du er logget ind på din Google konto. Er dette tilfældet, så forbindes dine valg med din konto – f.eks. hvis du har trykket ”syntes god om” på en video. Maks levetid 2 år.

LeadScoreApp

__ lsv - 5 min.

Bruges for at adskille besøgende.

__ lsk - 1 år.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring.

__lsanno - 5 timer.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

Sleeknotes

SNC - 2 år.

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år.

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik til sleeknotes.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

Google Adwords

ads/ga-audiences - 2 år

Bruges af Google Adwords til at genoptage besøgende, der sandsynligvis vil konvertere til kunder baseret på den besøgendes online adfærd på tværs af websteder.