DEN GODE HJEMMESIDE

Skrevet af mediegrafiker elev Michelle Brandstrup

Hjemmesiden er et voksende værktøj i bestræbelserne på at ramme en målgruppe. I Vestjysk Marketing står vi bag mange professionelle hjemmesider, som henvender sig til et bredt og varieret klientel. Dette er med til at udfordre os på variation og evnen til, at sætte os ind i målgruppens behov, interesser og måde at agere på. Hvad der egentlig er en god hjemmeside, kan der i og for sig være mange gode bud på - især fordi at webdesign kan være præget af personlighed, mode, trends og personlig smag samt overbevisning. 

HOVEDBUDSKAB OG PRIORITERING ER VIGTIG

Det første man bør gøre sig meget klart er, hvad hovedessensen på siden er. Det vigtigste budskab skal stå klart og tydeligt - Der skal altså ikke være tvivl om, hvad hjemmesiden handler om og ej heller hvem afsenderen er. Det første brugeren ser skal være inspirerende, spændende og overskueligt. Når man let kan identificere budskabet og essensen af din side, køber du dig værdifuld tid hos brugeren, som gør, at de formentlig vil undersøge siden nærmere i stedet for at hoppe fra inden de overhovedet er begyndt. 

FØRSTEHÅNDSINDTRYKKET

Det handler om førstehåndsindtrykket, akkurat som et førstehåndsindtryk af et menneske, du møder første gang. Det indtryk kan aldrig laves om, for du møder aldrig personen FØRSTE gang igen. Det sker kun den ene gang og er derfor så ufattelig vigtig for opfattelsen af personen. Dette kan fint overføres til en hjemmeside. Det første brugeren ser er MEGET vigtig for om brugeren ønsker “at lære” siden bedre at kende og dermed fortsætter sin søgen. 

Du har fanget brugerens opmærksomhed og næste skridt er, at du skal fastholde brugeren. Prioritér siden så du ikke har FOR mange hovedbudskaber, da det kun vil “sløre billedet” og gøre din hjemmeside mere uoverskuelig. Du kan derved risikere, at brugeren forlader din side. Fang deres interesse øverst på forsiden eller på dine landingspages, som er der hvor brugeren ofte orienterer sig først. Allerede dér kan du starte med, at gøre det overskueligt i form af en menu eller nogle guidelines, som fører brugeren let og enkelt videre rundt på din side. 

KILL YOUR DARLINGS

For ikke at “tabe” brugeren lavede man tidligere hjemmesider som ikke var særlig lange. I dag er mønstret væsentlig ændret idet flere og flere bruger “scroll-effekten” i stor stil. Her scroller brugeren hurtigt ned for at gennemse en hjemmeside for at finde det indhold, som personen søger. Scroll-effekten er efterhånden blevet en af vores bedste venner i takt med den øgede brug af smartphones og tablets. 

Det kan ofte være meget givende med tydelige “call-to-actions” ned af siden, hvor vi får brugeren til at gøre action istedet for bare at kigge. Fremhæv noget med farver, baggrunde eller måske parallax som kan være med til at skabe et godt flow og adskille de forskellige budskaber og afsnit fra hinanden. Det handler om balance. En side med for mange “call-to-actions” kan også virke frastødende og uoverskuelig. Vurdér dine overvejelser grundigt og vær kritisk mod dem - Kill Your Darlings - som man siger. På den måde får du få men gode “call to actions” i stedet for overflod af dem og måske derved for mange irrelevante, som i sidste ende kun forvirrer og irriterer brugeren.  

TEKST OG DESIGN GÅR HÅND I HÅND

I modsætning til trykt design, hvor der er langt flere muligheder som kan fungere, så er det på hjemmesider omnogen steder vigtigt, at designet er enkelt. Specielt i forhold til - som nævnt tidligere - overskueligheden. Du skal naturligvis tænke på, at de farver og billeder du vælger passer til din målgruppe. Billeder er uundværlige. Gode billeder giver indtrykket af overskud og professionalitet samtidig med at de skaber liv på din side. Luft i designet på en hjemmeside skaber stor ro, så det er helt klart en fordel ikke at klistre hjemmesiden til med grafik, design og tekst. Det er dog vigtigt, at forholde sig til målgruppen og samtidig skelne mellem målgruppens univers og din egen personlig smag. Et hjemmeside design er først rigtig skarpt når det rammer målgruppen “spot on” og du har “tilsidesat” din egen personlige smag. 

Ved siden af designet på din hjemmeside hører der også indhold til. Og teksten på din hjemmeside er mindst lige så vigtig som designet. På hjemmesider er du lidt begrænset i valget af skrifttyper, da det er altafgørende at skrifttypen er letlæselig på en skærm. Du kan dog bruge specielle skrifttyper til enkelte overskrifter for at sætte et præg og adskille sig på siden. Dette må ikke tage overhånd, for så begynder din hjemmeside at bevæge sig ud på dybt vand. 

TRYGHED OG OVERBEVISNING

De fleste har et formål med at besøge diverse hjemmesider. De søger produkter, tilbud, information, hjælp eller noget helt femte. Alfa omega er dog, at der er tydelige kontaktoplysninger og for eksempel åbningstider, så brugeren enkelt kan se hvor, hvordan og hvornår de kan komme i kontakt med dig eller din virksomhed. Det skaber tryghed og overbevisning om, at det er en reel virksomhed/person. 

BRUGERNE I HØJSÆDE

På hjemmesider er brugervenligheden enorm vigtig. Det skal være nemt at navigere rundt på siden. Hvis brugeren ikke kan finde rundt på grund af manglende struktur, så taber du rigtig mange mulige brugere/købere. En tommelfingerregel hedder, at der maksimalt må være 3 klik til den ønskede information. Responsiv webdesign er et most for at følge med tiden og de forskellige devices, som folk kigger din hjemmeside på. Når hjemmesiden er responsiv tilpasser den sig automatisk til skærmens størrelse, hvor grafik og billeder tilpasses og skaleres til den enkelte. Dette har stor betyding for værdien af din side. Tingene skal være større og stå anderledes på mobilen for, at det giver den bedste oplevelse og fungerer. For brugervenligheden er det også vigtigt, at det for brugeren altid er enkelt og komme tilbage til udgangspunktet. En knap som “tilbage til toppen” eller “tilbage til forside” kan ofte være gavnlige.

VIS AT DU FØLGER MED TIDEN

De sociale medier er blevet en vigtig del af kommunikationen med omverdenen, så integrér LinkedIn, Facebook, Youtube, Twitter, Instagram eller hvor din virksomhed figurerer henne, på din hjemmeside. Dermed viser du, at I følger med tiden og har taget de sociale medier til jer. 

Farver påvirker os som mennesker og giver forskellige udtryk og stemninger i vores sind. Det er derfor en rigtig god ide at bruge tid på, at finde ud af hvilke farver der skal bruges for at udtrykke det, du gerne vil. Blå repræsenterer loyalitet, fred, ro og troværdighed. Orange repræsenterer leg og energi og de to farver skaber dermed to vidt forskellige stemninger.  

OPDATERING OG UDVIKLING

Lige inden du skal i luften med din nye hjemmeside er det en rigtig god ide at teste siden hos din 
potentielle målgruppe. Den navigation og opbygning du har lavet bør testes af målgruppen for at sikre, at den i realiteten også fungerer hos dem og ikke bare fungerer i din verden. 

Et hjemmesidedesign er aldrig helt færdigudviklet. For at forblive interessante er det vigtig hele tiden at opdatere og udvikle på din hjemmeside. Opdaterede hjemmesider skaber troværdighed og tanken om, at der er folk som arbejder inde bag. En ikke opdateret hjemmeside med gamle eller forkerte informationer skaber tvivl om hvorvidt virksomheden stadig er aktiv.   

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål. Om cookie-politikker
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Cookie-indstillinger

vm-gdpr - 1 måned

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-Indstillinger.

vm-gdpr-accept - 1 måned

Angiver om cookie-indstillinger er blevet gennemgået / accepteret.

Google Analytics

_ga - 2 år

Denne cookie fra Google bruges til overvågning af trafik på vores hjemmeside og sporing af hver besøgendes antal besøg, tidspunktet for det første besøg, tidligere besøg og det aktuelle besøg.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - 2 år

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adfærd. Sporer den besøgende på tværs af d evices og marketing kanaler.

Google Tag Manager

_dc_gtm_UA-# - Slettes når browseren lukkes

Bruges af Google Tag Manager til at kontrollere opstarten af Google Analytics-koden. # = ID fra Google Analytics.

Mailtrigger

__lkey - Udløber efter 1 år

Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere, for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

__lvisit - Slettes automatisk efter 5 timer

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Perioden forlænges ved hvert genbesøg.

Youtube

PREF - 8 måneder.

Denne cookie gemmer dine præferencer og andre oplysninger herunder foretrukket sprog, hvor mange søgeresultater du ønsker vist på siden, og om du ønsker at Googles SafeSearch-filter er aktiveret

VISITOR_INFO1_LIVE - 179 dage.

En cookie, som YouTube opretter, der måler din hastighed, for at bestemme om du skal bruge den nye eller gamle afspiller

YSC - Session

Denne cookie oprettes af YouTube-videoservicen på sider med indlejrede YouTube-videoer. Denne cookie bruges ved embed af youtube videoer. HSID, LOGIN_INFO, PREF, SAPISID, SID, SSID: Disse cookies bliver sat via et indlejret YouTube video. De registrerer anonymt statistisk data på f.eks. hvor mange gange en video er set samt hvilke indstillinger der benyttes til fremvisning. Ingen sensitiv data gemmes medmindre du er logget ind på din Google konto. Er dette tilfældet, så forbindes dine valg med din konto – f.eks. hvis du har trykket ”syntes god om” på en video. Maks levetid 2 år.

LeadScoreApp

__lsv - 5 min.

Bruges for at adskille besøgende.

__lsk - 1 år.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring.

__lsanno - 5 timer.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

Sleeknotes

SNC - 2 år.

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år.

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik til sleeknotes.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

Google Adwords

ads/ga-audiences - 2 år

Bruges af Google Adwords til at genoptage besøgende, der sandsynligvis vil konvertere til kunder baseret på den besøgendes online adfærd på tværs af websteder.