Fragt og forsendelse er et konkurrenceparameter - læs mere her

Tips til webshopejere - Fragt og forsendelse er et konkurrenceparameter

Dato: 24/11/2017 - Skrevet af: Anders Abrahamsen

Pakker

Som webshopleverandør interesserer vi os ikke kun for din platform og markedsføring, men heledin forretning. Derfor har vi også nærlæst FDIHs nyeste logistikanalyse, samt deltaget på årets største konference om webshoplogistik "Logistikdagen 2017". 

Vi har samlet de vigtigste takeaways og tips til, hvordan du kan optimere din fragt og dine forsendelser, samt give dine kunder den bedste oplevelse. 

Emballage

At vælge den rigtige emballage til dine forsendelser kan både påvirke prisen, chancen for at varen kommer helskinnet frem, samt modtagerens opfattelse af dig som leverandør. 
Det første du bør sikre dig er, at emballagestørrelsen matcher den vare du sender. 30% af de pakker der sendes, er pakket i for stor emballage. Det gør både pakkerne dyrere at sende, og udsætter produkterne for unødig risiko for skader. Dertil kommer, at forbrugeren i dag også har fokus på emballagespild og løbende "udstiller" virksomheder på de sociale medier, der sender varer i alt for meget emballage. 
Modtageren står efter modtagelsen af produktet med problemet omkring bortskaffelse af emballage, og for meget unødigt, kan derved give en dårlig oplevelse.
Netop emballageoplevelsen er også den første fysiske kontakt dine kunder har med dine produkter, og deres oplevelse afgør således i stor grad, hvad de mener om din webshop og om de kunne finde på at handle der igen. 
Det handler om at overraske positivt og give folk en god emballageoplevelse. Hermed et par hurtige tips:

1. Gør emballagen let at åbne.
2. Brug emballagen som en brandingkanal. Tryk logo og budskaber herpå. 
3. Undgå for meget kassefyld.
4. Lav den "inderste" indpakning lækker. Silkepapir eller bånd. 
5. Læg noget ekstra i kassen. En rabatkode, et stykke slik, en gratis giveaway eller en personlig hilsen. 

Pakkeeffektivitet

Som nystartet eller mindre webshop med under 50 daglige ordrer, er et simpelt setup ofte tilstrækkeligt, hvor du printer en pakkeliste og pakker varen én af gangen direkte fra hylderne. Men efterhånden som den daglige pakkemængde stiger, stiger behovet for en mere effektiv pakkeløsning også. 
Der er mange forskellige systemer, der kan optimere dine pakkerutiner. Hvilken der er den rigtige for dig, afhænger meget af din ordremængde og varetype. Sælger du mange små eller store varer. Er dine varer ensartede eller i mange forskellige størrelser.
Den bedste måde at komme i gang med at optimere pakkeflow og lagerindretning på, er at foretage en række referencebesøg hos virksomheder der ligner din, og samtidig få defineret dine behov og varetyper. 
At etablere et effektivt pakkeflow og lagerindretning kan være en bekostelig affære; men det er en investering, der hurtigt kan tjenes hjem i sparede lønkroner. Det er ikke unormalt, at man kan effektivitsere sit pakkeflow med op til 80% - ovenikøbet på mindre plads. 
Det er naturligvis også en mulighed at outsource sit lager og ordrehåndtering. 

Valg af fragtleverandør

Der er de seneste år kommet langt flere fragtleverandører at vælge imellem, og ifølge FDIHs logistikanalyse, bruger 75% af danske webshopejere idag også mere end én fragtleverandør. Hvilken der er den rigtige for din webshop, afhænger igen meget af varetype og varemængde. Ofte er den mest simple løsning at gå igennem en udbyder som Pakkelabels eller Consignor; især hvis du fortsat sender under 100 daglige pakker. Disse to leverandører har integration til alle større forsendelsesleverandører og gør det let at tilføje flere leveringsmuligheder, og derved både give kunden mulighed for omdeling og forskellige pakkeshops. 

Forsendelsestid

I den seneste undersøgelse, svarer 68% af alle kunderne at de går videre til en anden webshop, hvis ikke varen kan leveres indenfor 2 dage. Kigger vi mod udlandet, vinder ekspresleveringer mere og mere frem og i flere storbyer kan man nu få levering indenfor få timer. Ifølge undersøgelsen oplever vi i Danmark også en stigning i antallet af personer, der er villige til at betale ekstra for ekspresslevering, og 11% af webshopejere tror på levering indenfor 8 timer om få år. 
Kigger du nærmere på trustpilot, nævner størstedelen af kommentarerne levering i deres anmeldelse.

Gratis fragt

Over halvdelen af danske webshops (52 %) tilbyder idag gratis fragt; herunder også hvis det er betinget af et minimumsbeløb. 48 % af webshops har en oplevelse af, at det giver bedre konvertering at tilbyde gratis fragt, fremfor at ligge samme besparelse på vareprisen. Sørg for at tilbyde en version af gratis fragt og splittest evt. på, om det kan betale sig at ligge en større del af fragtprisen over på varen i stedet. 

Fragt og levering er et af de største konkurrenceparametre for en moderne webshop. Det er dog ikke et område, hvor der er en fremgangsmåde, der matcher alle. 

1. Sørg for at din emballage passer, og fortæller hvem du er som virksomhed. 
2. At du har en version af gratis fragt.
3. At du kan tilbyde mere end én leverandør.
4. Har du mere end 50 ordrer om dagen, så foretag et par referencebesøg hos lignende virksomheder.
5. Interesseret i at høre mere om mulighederne? Hos Vestjysk Marketing indgår vi meget gerne i en dialog omkring det mest optimale fragt- og emballagesetup for dig. 

Skrevet af: Anders Abrahamsen

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål. Om cookie-politikker
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Cookie-indstillinger

vm-gdpr - 1 måned

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-Indstillinger.

vm-gdpr-accept - 1 måned

Angiver om cookie-indstillinger er blevet gennemgået / accepteret.

Google Analytics

_ga - 2 år

Denne cookie fra Google bruges til overvågning af trafik på vores hjemmeside og sporing af hver besøgendes antal besøg, tidspunktet for det første besøg, tidligere besøg og det aktuelle besøg.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - 2 år

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adfærd. Sporer den besøgende på tværs af d evices og marketing kanaler.

Google Tag Manager

_dc_gtm_UA-# - Slettes når browseren lukkes

Bruges af Google Tag Manager til at kontrollere opstarten af Google Analytics-koden. # = ID fra Google Analytics.

Mailtrigger

__ lkey - Udløber efter 1 år

Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere, for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

__lvisit - Slettes automatisk efter 5 timer

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Perioden forlænges ved hvert genbesøg.

Youtube

PREF - 8 måneder.

Denne cookie gemmer dine præferencer og andre oplysninger herunder foretrukket sprog, hvor mange søgeresultater du ønsker vist på siden, og om du ønsker at Googles SafeSearch-filter er aktiveret

VISITOR_INFO1_LIVE - 179 dage.

En cookie, som YouTube opretter, der måler din hastighed, for at bestemme om du skal bruge den nye eller gamle afspiller

YSC - Session

Denne cookie oprettes af YouTube-videoservicen på sider med indlejrede YouTube-videoer. Denne cookie bruges ved embed af youtube videoer. HSID, LOGIN_INFO, PREF, SAPISID, SID, SSID: Disse cookies bliver sat via et indlejret YouTube video. De registrerer anonymt statistisk data på f.eks. hvor mange gange en video er set samt hvilke indstillinger der benyttes til fremvisning. Ingen sensitiv data gemmes medmindre du er logget ind på din Google konto. Er dette tilfældet, så forbindes dine valg med din konto – f.eks. hvis du har trykket ”syntes god om” på en video. Maks levetid 2 år.

LeadScoreApp

__ lsv - 5 min.

Bruges for at adskille besøgende.

__ lsk - 1 år.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring.

__lsanno - 5 timer.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

Sleeknotes

SNC - 2 år.

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år.

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik til sleeknotes.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

Google Adwords

ads/ga-audiences - 2 år

Bruges af Google Adwords til at genoptage besøgende, der sandsynligvis vil konvertere til kunder baseret på den besøgendes online adfærd på tværs af websteder.