Hvad er Pinterest? Og hvordan skal du bruge det? - Læs mere her

Hvad er Pinterest? Og hvordan skal du bruge det?

Skrevet af: Mie Drejer

Pinterest-tablet

Sæt gang i din virksomheds trafik og SEO

Jeg giver overblikket over mulighederne for virksomheder på Pinterest.

Pinterest, du har med alt sandsynlighed hørt navnet før. Pinterest er et socialt medie med fokus på billeder og video.

Billederne organiseres i ”boards” eller groft oversat, opslagstavler. Brugere kan dele, like eller kommentere på Pins, som inspirerer eller repræsentere interesser. 
Ligesom på andre sociale medier kan man ”follow” brugere, virksomheder, brands eller individuelle ”boards”.

Hvad bruger man Pinterest til?

Brugeren kan pinne interessante ting fra nettet på sine boards, eksempelvis et billede af drømme rejsen. Billedet postes med en lille tekst og et link til det websted indholdet ligger på. Derved kan man gemme billeder eller videoer til senere brug og dele fundet med sine followers. Brugere kan se hvad alle andre har sat en pin i, indenfor forskellige kategorier. Derfor er Pinterest fantastisk brugbar til at samle inspiration til ferien, brylluppet eller aftensmaden.

Hvor stort er Pinterest?

Webstedet er etableret i 2010 og siden er det gået stærkt. Mediet er det hurtigste til at runde 10 millioner brugere hidtil. Pinterest er blevet omtalt meget den seneste tid specielt grundet mediets egenskab til at skabe relevant trafik til websites. 

Siden maj er trafikken fra Pinterest steget med 100% på verdensplan. Det vil sige Pinterest nu er den 4. største trafikkilde på verdensplan, kun slået af Google, direkte trafik og Facebook. Altså overhaler Pinterest store drenge som Google+, LinkedIn, YouTube, Twitter, StumbleUpon, Bing and Google Referral trafik inden om (Tal fra september, 2012).

De danske brugere kommer der flere af. Den månedlige rækkevide på Pinterest i Danmark, er steget med mere end 100%, fra 0,8% i starten af 2012 til 1,9% i september (Tal fra oktober, 2012)

De tendenser giver grund til at stoppe op og tage et grundigt kig på mulighederne, også for danske virksomheder.

Skal vores virksomhed være på pinterest?

Ikke alle virksomheder skal være på Pinterest. For nogle giver det simpelthen ikke mening, andre har manglende ressourcer til det i virksomheden. Alle virksomheder bør sætte sig ind i mulighederne og vurdere, om det giver mening for forretningen og væsentligst af alt, brugerne.

Effektiv brug af Pinterest som virksomhed?

Det gode eksempel
Tøjfirmaet ASOS har forskellige ”boards” såsom ”ASOS <3s Christmas” og ” Military: A/W'12 Trend Guide” hvilke fungerer som inspiration til deres kollektioner. De har stor succes og der bliver ”Repinned” langt mere end de selv pinner. ASOS udnytter dog ikke fuldt muligheden for at vise eller linke til deres produkter.

Markedsføring på pinterest kort og enkelt: Pin eller få Repin’s.
Begge er vigtige for at skabe en viral effekt af sine Pins ligesom ASOS og skabe værdifuld referal trafik til din hjemmeside eller webshop. Så når din virksomhed bevæger sig ud på Pinterest bør i forholde jer til de følgende 2 punkter.

1. Lav en strategi
Som virksomhed bør man overveje: Hvad skal vi gøre for at engagere vores brugere og hvad giver mest værdi for dem? 
Sæt et mål for din markedsføring på Pinterest. Meget konkret for Followers, Repins, Likes og kommentarer.

2. Skab værdifulde Pins
Når I har styr på strategien, skal de interessante Pins organiseres og præsenteres i boards. Boards kan målrettes brugerne ved brug af Pinterest kategorier. Det værdifulde indhold tiltrækker followers og opfordre til at de Repin’er, liker og kommenterer. 
Det er særlig effektiv markedsføring at blive ”Repinned”, så har en Pin langt større rækkevide.

Demografien
Der har tidligere været en stor overfordeling af kvinder, men tendensen er at demografien udlignes til en lille overrepræsentation af kvinder. Pinterest er derfor en særlig god trafik kilde for opskrift-hjemmesider og tøjmærker, men der er plads til alle inspirerende og interessante pins.

Muligheder i rejsebranchen

For rejsebranchen er det en gylden mulighed. De smukke billeder fra lækre rejsemål har stor pinne-værdi. Det er specielt værdifuldt, hvis man appellere til brugerens fantasi og fremhæver en stemning, så de virkelig kan forestille sig, at være der de drømmer om. Vores undersøgelser viser desuden, at det hovedsageligt er kvinder som tager beslutningen om køb af rejser.

Pinterest

Selv om Pinterest stadig ikke har så enorm rækkevide i Danmark, som i udlandet, forventer flere eksperter mediet også vil blive stort i Danmark. User adoption er stadig i sin tidlige stadier, men den gode nyhed er, at konkurrencen også er begrænset. Det kan hurtigt ses hvis man søger på ”rejse” i forskellige former. Som med andre sociale medier er first mover status enormt fordelagtig, da det udgør en fantastisk mulighed for at skabe en ”voldgrav” omkring sin forretning i form af inbound marketing.

Kom godt i gang med Pinterest

Her kommer så den praktiske tjekliste til at kickstarte din SEO og trafik:

- Skab en profil. Som på facebook kan man både oprette en personlig og en virksomhedsprofil.
- Sæt en plugin i din browser, så du nemt kan pinne.
- Tilføj Pin-it knapper på din hjemmeside eller webshop, så besøgende nemt kan pinne dit indhold og give dig trafik.
- Hent Pinterest til din mobil eller tablet. Der er apps til både iphone, ipad og adroid.
- Der kommer løbende nye tilføjelser, apps og funktioner, så hold lidt øje.

Copyright på Pinterest
Pinterests formål er, at dele billeder og links og derfor opstår der naturligvis et problem omkring ophavsrettigheder. Det er et essentielt aspekt i forhold til brugen af Pinterest. Vil du vide mere omkring Copyright, kan du læse om ophavsrettigheder på Pinterest i denne artikel.
Hvad med mine ophavsrettigheder? Det er muligt, at ligge en stump kode på sit website, som fratager brugerne muligheden for at ”pinne” indholdet. Men, men, men, hvorfor sige nej til relevant trafik, hvis det ikke er absolut nødvendigt.

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål. Om cookie-politikker
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Cookie-indstillinger

vm-gdpr - 1 måned

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-Indstillinger.

vm-gdpr-accept - 1 måned

Angiver om cookie-indstillinger er blevet gennemgået / accepteret.

Google Analytics

_ga - 2 år

Denne cookie fra Google bruges til overvågning af trafik på vores hjemmeside og sporing af hver besøgendes antal besøg, tidspunktet for det første besøg, tidligere besøg og det aktuelle besøg.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - 2 år

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adfærd. Sporer den besøgende på tværs af d evices og marketing kanaler.

Google Tag Manager

_dc_gtm_UA-# - Slettes når browseren lukkes

Bruges af Google Tag Manager til at kontrollere opstarten af Google Analytics-koden. # = ID fra Google Analytics.

Mailtrigger

__ lkey - Udløber efter 1 år

Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere, for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

__lvisit - Slettes automatisk efter 5 timer

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Perioden forlænges ved hvert genbesøg.

Youtube

PREF - 8 måneder.

Denne cookie gemmer dine præferencer og andre oplysninger herunder foretrukket sprog, hvor mange søgeresultater du ønsker vist på siden, og om du ønsker at Googles SafeSearch-filter er aktiveret

VISITOR_INFO1_LIVE - 179 dage.

En cookie, som YouTube opretter, der måler din hastighed, for at bestemme om du skal bruge den nye eller gamle afspiller

YSC - Session

Denne cookie oprettes af YouTube-videoservicen på sider med indlejrede YouTube-videoer. Denne cookie bruges ved embed af youtube videoer. HSID, LOGIN_INFO, PREF, SAPISID, SID, SSID: Disse cookies bliver sat via et indlejret YouTube video. De registrerer anonymt statistisk data på f.eks. hvor mange gange en video er set samt hvilke indstillinger der benyttes til fremvisning. Ingen sensitiv data gemmes medmindre du er logget ind på din Google konto. Er dette tilfældet, så forbindes dine valg med din konto – f.eks. hvis du har trykket ”syntes god om” på en video. Maks levetid 2 år.

LeadScoreApp

__ lsv - 5 min.

Bruges for at adskille besøgende.

__ lsk - 1 år.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring.

__lsanno - 5 timer.

Kan oprettes ved interaktion med virksomhedens online markedsføring. Denne cookie bruges til at identificere nyhedsbrevsmodtagere for at kunne sende mere relevante nyhedsbreve og markedsføring.

Sleeknotes

SNC - 2 år.

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år.

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik til sleeknotes.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

Google Adwords

ads/ga-audiences - 2 år

Bruges af Google Adwords til at genoptage besøgende, der sandsynligvis vil konvertere til kunder baseret på den besøgendes online adfærd på tværs af websteder.