Hvad er Content Marketing?

Skrevet af: Anne-Li Korsgaard

En god hjemmeside skabes ikke længere ud fra et flot design og en masse indhold – i dag handler det om at have det rigtige indhold. Drop kvantiteten og fokusér på kvaliteten!

Content Marketing handler om at skabe værdi for modtageren, på modtagerens præmisser. Content Marketing er sat på skemaet, og det er kommet for at blive - i hvert fald hvis du spørger Google.

Uanset emnet, så bruger vi i dag Google, når vi skal finde information om noget, og det ved Google godt. Derfor stiller Google konstant nye krav til hjemmesiderne, for at sikre en høj kvalitet. Et af de helt store krav til hjemmesiderne i 2015, er relevant og værdifuldt indhold -content marketing.

For at kunne skabe godt og relevant indhold, er det vigtigt, at kende sin målgruppe rigtig godt. Det er vigtigt at kunne forudse, hvad dine kunder kan have brug for at vide noget om, eller hvilke spørgsmål de måtte have.

Hvordan får jeg kunderne ind på min side?

Svaret er umiddelbart simpelt. Giv dem, hvad de leder efter. Og giv dem noget at komme tilbage efter. 

Sælger du for eksempel grilludstyr i din forretning, så giv kunderne tips til, hvordan de lettest renser deres grill, eller opskrifter til grillen. 

Er du en virksomhed som sælger cykler, så lav for eksempel en træningsguide. Eller hvor man finder gode mountainbike ruter i Danmark. 

Uanset dit produkt eller ydelse, vil det altid kunne tillægges merværdi, og det skal du lære at bruge til din fordel.

Hvilke discipliner hører under Content Marketing?

Content Marketing er et overordnet begreb, som indgår i en lang række discipliner både offline og online. Når du arbejder med Content Marketing, er det vigtigt, at du arbejder med det strategisk. Brug dine platforme, og udnyt deres forskellige egenskaber.

Tænk igen på, hvem din målgruppe er. På hvilken platform fanger du deres interesse, og med hvilket middel. Skal du bruge video, tekst, billede eller noget helt fjerde ?

Inden for Online Marketing skabes Content Marketing blandt andet i disse fem discipliner: 


• E-bog
• Blog
• Nyhedsbreve
• Sociale medier
• Indhold på din side, lige fra teksten til page titles og meta descriptions
 

 Læs mere om, hvordan du konkret skal indtænke Content Marketing i de seks discipliner i blogindlægget Content Marketing.

Hvordan kommer jeg i gang med Content Marketing?

Når du skal arbejde seriøst med Content Marketing, er det vigtigt, at du arbejder med at forbedre og målrette dit indhold løbende. Det er en længerevarende proces, og resultaterne kan derfor heller ikke ses med det samme.

Her er fem gode tips til, hvordan du kommer i gang med Content Marketing:

1. Definér din målgruppe - Find ud af hvem din målgruppe er, hvad der interesserer dem, hvad er deres behov og hvordan er deres adfærd online.

2. Udform din strategi - Lav et sitemap over, hvilke sider der skal tilføjes hvornår, samt en indholdsoversigt, så du hele tiden kan justere din plan og strategi.

3. Skab værdifuldt indhold - Så skal indholdet “bare” laves. I denne fase er vores erfaring, at mange hurtigt kører død i at skrive teksterne. Det er overkommeligt at udfylde en kort meta description eller rette sine pagetitles til, men når de lange tekster skal skrives, så bliver det bare aldrig rigtig gjort. De fleste har de bedste intentioner, men tiden er bare ikke til det. Når du derfor beslutter dig for at arbejde med Content Marketing, så sæt dig nogle realistiske mål i forhold til, hvad du selv kan nå at lave og hvad det er bedre at sætte andre til.                                                                                                                         

4. Markedsfør dit indhold - Husk, at det ikke er nok at lave godt indhold. Dine kunder skal stadig få øje på lige netop din side og ikke konkurrenten. Sørg nu for at få det nye gode indhold kommer ud via de rigtige kanaler.                                                                                                                                             

5. Track dit indhold - Da Content Marketing ikke skal opfordre til salg, men give kunden værdi, vil resultaterne først vise sig på lang sigt. Derfor kan det i nogle virksomheder være svært at overbevise chefen om, at der skal satses på det. Derfor er det vigtigt, at du hele tiden tracker dit indhold, så du kan vise, at det skaber resultater, og det gør det.                                                                                                                                                                                              

Content Marketing er fremtiden. Hvorfor? Fordi det siger modtagerne- de vil have content. Hvordan netop du skal strikke din strategi sammen afhænger af din målgruppe, og hver strategi vil derfor også være forskellig. Mangler du så ideer til, hvilken merværdi du kan skabe, så kontakt os. Vi giver dig gerne nogle gode ideer - helt gratis!