Markedsføring på sociale medier: Fra likes til konverteringer med den rette strategi

 

Uden en strategi – opnår du ikke succes på de sociale medier!

Det er noget af en påstand, men ikke desto mindre en vi står fast på.

Det er uundgåeligt, at de sociale medier spiller en stadig større rolle inden for annoncering og markedsføring af et brand.

Ifølge Danmarks Statistik er hele 91% af den danske befolkning i alderen 16-74 år aktive på sociale medier, hvilket svarer til omkring 4 millioner mennesker.

Med SÅ mange potentielle kunder, hvordan sikrer du dig så, at du rammer lige præcis den målgruppe, der er mest tilbøjelige til at købe dit produkt?

Du gættede det måske… Med den rette strategi!

 

Få hjælp til målrettet annoncering og branding

 

Hvad sker der hvis ikke min virksomhed har en strategi?

Kan man ikke bare prøve sig lidt frem, tænker du måske…

Og jo, det kan du da.

Men hvis du famler i blinde og ikke har en strategi, risikerer du altså at du aldrig når ud til dine potentielle kunder – dermed er din tid og dine ressourcer spildt og du har hverken genereret mere salg eller nye forbindelser.

Din strategi skal med andre ord hjælpe dig til at blive synlig på og lave indhold til lige netop de platforme, dine kunder bruger.

Det giver en række fordele for din virksomhed:

  • Direkte kundeforbindelse: Skab direkte forbindelse med dine kunder gennem sociale medier og opbyg stærke forhold. Det får dine kunder til at komme igen og igen.
  • Øget brand awareness: Skab øget opmærksomhed omkring din virksomhed og nå ud til en bredere målgruppe.
  • Målrettet markedsføring: Ram præcis dine potentielle kunder med skræddersyede kampagner på de rette platforme.
  • Større salgspotentiale: Det giver næsten sig selv, at der er større salgspotentiale for din virksomhed, hvis din annoncering rammer det segment, der er mest tilbøjelige til at købe dit produkt.

Så lad os da komme i gang!

YES! Er du klar til at tage din virksomheds synlighed til nye højder på sociale medier?  Følg vores to-do-liste for at komme godt i gang med din sociale medier strategi:

Definér dine mål og målgrupper:

Start med at klargøre, hvad du ønsker at opnå med din tilstedeværelse på sociale medier. Identificer også din målgruppe nøje for at sikre, at dit indhold når de rette personer.

Det kan svare sig at være grundig i din segmenteringsproces, hvor du definerer din primære målgruppe. Det er nemlig den bedste sladderhank for den videre strategi.

Vi har samlet et par forslag til, hvad du bør overveje:

  • Demografisk segmentering: Del din målgruppe op efter demografiske faktorer som alder, køn, indkomstniveau, uddannelsesbaggrund osv.
  • Geografisk segmentering: Hvor er dine kunder, og hvor langt er de villige til at flytte sig? Eller hvor langt væk tilbyder du din service?
  • Interesse segmentering: Dyk ned i dine kunders livsstil, interesser, værdier og personlighedstræk for at forstå deres motivationsfaktorer og beslutningsprocesser.
  • Teknografisk segmentering: Overvej dine kunders brug af teknologi, herunder hvilke enheder de bruger, hvilke sociale medieplatforme de foretrækker, og hvordan de engagerer sig online.

 

Psst! Skal du have hjælpe til din kundesegmentering?

 

Vælg de rette platforme:

Udforsk de sociale medieplatforme, der bedst matcher din virksomhed og din målgruppe. Identificér de platforme, hvor din målgruppe er mest aktiv og engageret.

Brug forskellige statistiske undersøgelser, som f.eks. den nævnte undersøgelse i indledningen af dette indlæg, til at afdække, hvilke medieplatforme din målgruppe primært anvender.

Ved at foretage en grundig analyse af dit brugersegment vil du opnå værdifulde indsigter i, hvor din målgruppe befinder sig, og hvordan du bedst kan nå dem.

Lad os gennemgå nogle af de vigtigste:

  • Facebook og Instagram (Meta): De to største platforme i Danmark, der tilbyder en bred vifte af funktioner, herunder annoncering, grupper og stories. På Facebook kan du opbygge fællesskab, mens Instagram fokuserer på visuel storytelling.
  • LinkedIn: Den førende platform for professionel networking og deling af B2B-indhold. Virksomheder kan positionere sig som autoriteter inden for deres felt.
  • X (Twitter): En dynamisk platform med realtidsinteraktion og samtaler. Ideel til hurtige opdateringer og engagement med følgere.
  • Pinterest: Et sted for inspiration og opdagelse gennem visuelt tiltalende opslag, også kendt som pins.
  • TikTok: En platform for kreativ underholdning med fokus på korte videoer og virale tendenser.
  • Snapchat: Kendt for sin autentiske og øjeblikkelige karakter, hvor virksomheder kan dele hverdagsøjeblikke på en uformel måde.

 

Hjælp mig med at navigere i de sociale medier

 

Mål og evaluer:

Brug analytiske værktøjer til at måle dine resultater løbende og få værdifuld indsigt i effektiviteten af din markedsføring på sociale medier.

Identificer, hvad der fungerer godt, og hvor der er plads til forbedring, så du kan tilpasse din tilgang og optimere dine resultater.

De fleste platforme som Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn tilbyder indbyggede analyseværktøjer, kendt som Insights eller Analytics, der giver dig detaljeret information om din målgruppes adfærd, engagement og præstationsmålinger for dine opslag og annoncer.

Derudover kan du også benytte eksterne analyseværktøjer som Google Analytics eller Matomo for at få endnu mere omfattende data og indsigt.

Ved regelmæssigt at evaluere dine resultater kan du hele tiden forbedre din sociale mediestrategi og opnå bedre resultater over tid.

 

Skal vi også hjælpe dig?

Ønsker du professionel vejledning, er vores specialister klar til at guide dig fra start til slut. Kontakt os gerne for en uforpligtende snak om, hvordan vi bedst hjælper dig. 

Hos Vestjysk Marketing har vores eksperter allerede hjulpet mange virksomheder med at skabe målrettede strategier, der sikrer synlighed og engagement på en række forskellige platforms.

 

Kontakt os i dag